Visszatér a mobilpiacra a BT, a cég ugyanis bejelentette, hogy 12,5 millió fontért (valamivel több mint ötezer millárd forintért – vagyis az éves magyar költségetés harmadáért) megveszi az EE-t. A kiszemelt mobiltársaság az Egyesült Királyságban piacvezetőnek számít, és a legkiterjedtebb 4G-s hálózatot tudhatja magának. A tranzakciót várhatóan a jövő év elején zárják majd le. Az EE két tulajdonosa, a Deutsche Telekom és az Orange elégedetten nyilatkoztak az ügyletről, ami annak fényében érthető, hogy a vételár közel nyolcszorosa a vállalat tavalyi EBITDA eredményének. Ráadásul a német távközlési cég még 12 százalékos részesedést is szerez a BT-ben, amivel egyébként a legnagyobb részvényese lesz a társaságnak.
A múlt év végén érkeztek az első hírek arról, hogy a BT a mobilpiacon terjeszkedne, akkor még az EE mellett az O2 is a potenciális célpontok között volt. A brit vállalat lépése több szempontból is érdekes. Egyrészt a társaság korábban jelen volt a mobilpiacon, az O2 elődjével. Másrészt jól jelzi azt a trendet, ami a következő években az egész európai távközlési szektort meghatározhatja. A szegmens szereplői ugyanis a fogyasztói igényekhez alkalmazkodva arra törekszenek, hogy négy-az-egyben csomagokkal (mobil- és vezetékes telefon, szélessávú internet, televízió szolgáltatás) is megjelenhessenek a piacon, az elmúlt időszak akvizícióinak és a jövőben várható felvásárlásoknak is ez az egyik fő mozgatórugója.
A BT lépése alaposan megmozgatta az angol piacot. Január végén hivatalosan is megerősítették, hogy a Hutchison Whampoa megvenné a második legnagyobb brit mobilszolgáltatót, az O2-t. A hongkongi központú cég közlése szerint exkluzív tárgyalásokat folytatnak a mobilcég megvásárlásáról, a vételár meghaladhatja a 10 milliárd fontot is. Ebből az összegből 9,25 milliárd fontot készpénzben fizetne ki a társaság, és a kiszemelt vállalat eredményétől függően akár további egymilliárd fontot is kaphat a jelenlegi tulajdonos, a spanyol Telefónica. A Hutchison Whampoa-nak egyébként már most is van érdekeltsége az Egyesült Királyságban, a szigetország negyedik számú mobilszolgáltatóját a Three-t tudhatják magukénak, így a két vállalat egyesítésével a szigetország mobilpiacának legnagyobb szereplőjévé válnának.
A versenyben nem akar lemaradni a Vodafone sem, a Financial Times beszámolója szerint a vállalat néhány héten belül ismerteti saját elképzeléseit a vezetékes piacon történő terjeszkedésről. Az üzleti lap összeállítása alapján már tavasszal elindítanák vezetékes szélessávú internet szolgáltatásukat az Egyesült Királyságban, később pedig a televíziós szegmensben is megjelennének. A Vodafone stratégiájában egyre meghatározóbb szerepet játszik, hogy erősítse pozícióját a vezetékes szegmensben is. Ezt mutatja a legnagyobb német kábelcég, a Kabel Deutschland megvétele a múlt évben 7,7 milliárd euróért, idén pedig az Ono nevű spanyol kábelszolgáltató megvásárlása 7,2 milliárd euróért. Diego Massidda, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak adott tavaly novemberi interjúban arról beszélt, hogy a vezetékes szegmensben való megjelenés a cég működésének természetes kiterjesztését jelenti. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy minden piacon azt az elvet követik, hogy csak akkor vásárolnak, ha az optimális időben, áron és a megfelelő hálózatot tudják megszerezni.
Hazai nagypályások
Magyarországon hosszú ideig a Magyar Telekom volt az egyetlen távközlési társaság, amelynek kínálatában a vezetékes és mobil telefonszolgáltatás, a tévé és az internet is szerepelt. Tavaly novemberben a UPC megjelent a mobilpiacon is virtuális szolgáltatóként, a Vodafone hálózatán kínálva megoldását. A múlt évben zárult frekvenciatender eredményeként a Digi is bővítheti majd a négy-az-egyben szolgáltatók sorát, ha kiépíti saját mobilhálózatát. A Vodafone itthon egyelőre csak az üzleti ügyfelei számára kínál a mobil mellett vezetékes szolgáltatásokat is, az Invitelnél pedig mobil hangszolgáltatásra ugyan még nem, de mobilnetre már lehet előfizetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.