A karácsony dobta meg a webboltok forgalmát
A múlt évben 152 milliárd forint volt a hat legnagyobb hazai online kiskereskedelmi összesített forgalma a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérése szerint, ami 14 százalékos bővülést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A kutatás alapján a vizsgált hat szektorban – műszaki cikk; számítástechnika; szépség-egészség; otthon, kert; játék és kultúra; ruházat, sport, divat-kiegészítők – összesen 13 millió vásárlást hajtottak végre 2014-ben a magyarok, ez kétmilliós növekedést jelentett az előző évvel összevetve.
A teljes hazai online kiskereskedelmi piac a GKI Digital kutatása szerint 225-230 milliárd forint körül alakult tavaly, ami 12-13 százalékos bővülést jelentett 2013-hoz képest. Az e-kereskedelemben az összes tranzakció száma 22 millió volt a múlt évben.
A GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérése szerint a kiemelt hat szektor közül a műszaki cikkek hozták a legnagyobb forgalmat tavaly, 42 milliárd forintot. Számítástechnikai eszközökre 32 milliárd forintot költöttek a hazai felhasználók a webáruházakban, míg játékra és kultúrára 30 milliárd forintot. A leggyorsabban fejlődő szegmenseknek ugyanakkor a szépségápolás, egészségmegőrzés, illetve a ruházat, sport, divat kategóriák számítanak.
A kutatás alapján jól látszik, hogy az online vásárlók egy-egy alkalommal lényegesen többet költenek, mint a hagyományos üzleteket felkeresők. Az internetes kiskereskedelemben tavaly 8400 forint volt az átlagos kosárérték, míg a hagyományos áruházakban 2500 forint.
A megkérdezett hazai webáruházak válaszai alapján a forgalmat leginkább az ünnepi időszakok befolyásolják, 90 százalékuk jelezte ezt. De a szezonális hatások is nagy mértékben hozzájárulnak a növekedéshez, illetve a kiemelt sportesemények. Az ünnepi időszak hatását jól érzékelteti, hogy a hat kiemelt szektor a negyedik negyedévben 56 milliárd forintos forgalmat ért el, ami a teljes éves bevételének 37 százaléka volt.
A hazai online forgalom a teljes kiskereskedelem mintegy 3,5 százalékát teszi ki. A hat kiemelt szektort vizsgálva már jóval magasabb, hat százalék ez az arány. A számítástechnikai eszközök esetében pedig kiugróan magas, 32 százalékos az online csatorna részesedése.


