BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kölnbe vonul a magyar neoavantgarde

A kölni művészeti vásáron (április 16–19., Art Cologne) három budapesti galéria közös, reprezentatív kiállítást rendez a magyar neoavantgarde bemutatására. Ehhez több tízmillió forintos támogatáshoz jutottak miniszteri különkeretből.

Az acb, Kisterem és Vintage Galéria nem első ízben tesz kísérletet arra hogy összefoglalja és felmutassa a hatvanas-hetvenes évek avantgarde és konceptuális tendenciáit. 2013 őszén már összehoztak egy tíz napos kiállítást, kibérelték a bezárt B55 Galéria helyiségét, és magángyűjteményekből, művészektől össszegyűjtötték a korszak főműveit. Ez volt a Bookmarks anyag, amit akkor a londoni Tate Modern Budapestre látogató, Kelet-Európára és Oroszországra fókuszáló bizottságának szánták reprezentációnak.

A bemutatott anyag egyrészt a hiányzó közgyűjteményi feldolgozást pótolta, referenciapontokat jelölt ki egy még megírásra váró képzőművészeti kánonban. Másrészt a Tate bizottsága vásárol is a múzeum gyűjteményébe, egy ilyen tárlat alkalmas koncentráltan felvillantani művészeti életünk irányzatait, kedvet csinál a műgyűjtőkből álló csapatnak vásárlásra.

Mindhárom galéria aktuálisan képviselt művészei ebből a szellemi közegből nőttek ki, – időnként konkrét mester –tanítvány viszonyok mentén-, a galériáknak a művészettörténeti elhivatottságon túl, kézzelfogható üzleti érdekük is, hogy ne várjanak a múzeumi szcénára, állami vagy intézményi akaratra, hanem tevőlegesen megteremtsék a folytonosságot, összekössék a hetvenes-nyolcvanas évek nemhivatalos művészetének alkotóit az általuk képviselt művészekkel. Azaz hidat teremtsenek a szocializmus tiltott művészete és a 2010-es évek konceptuális művészei között.

A közös projekt nem állt le, a következő lépésre most kerül sor az Art Cologne-on, ahol a 300 négyzetméteres bejárati csarnokot a vásár magyar származású igazgatója, Moholy-Nagy unokája, Daniel Hug a rendelkezésükre bocsájtotta. A budapesti Bookmarks-hoz képest a kölni anyag kibővült, főként az idősebb művészgeneráció alkotói közül emeltek be még párat, a reprezentatívabb kép érdekében, hangsúlyosabban fókuszálnak a nemzetközi vonatkozásokra és a neoavantgarde gyökerekre. Készül egy reprezentatív katalógus – ez a miniszteri különkeret apropója is –, lesz VIP-parti is.

Magyar galériák ritkán szoktak ennyire tudatosan élni a művészeti iparág eszközeivel. Úgy tűnik megértették, azonos az érdekük, összefogással, piacteremtéssel mindannyian jobban járnak, és erre tesznek kísérletet. Kilépve a globális piacra, azt kell kínálni a magyar művészetből, ami a világnak érdekes. És ez nem esetleges, hanem nagyon is jól körülhatárolható korszakot jelent. Aktuálisan két időszak izgalmas belőlünk: a háború előtti (30-as, 40-es évek) avantgarde, amikor a világ tendenciáival együtt futottunk, valamint azok az évtizedek, amikor ránk zárult a vasfüggöny, és a világ utólag próbálja megérteni, mi zajlott itt. Ezt mutatja meg a Bookmarks, most épp Kölnben. A galéristák nincsenek egyedül, azok a gyűjtők, akik ezt a korszakot, vagy a fiatal tanítványok művészetét gyűjtik – s persze jobbára az ügyfélkörükbe tartoznak –, kapcsolatrendszerükkel, sőt anyagi támogatással ott állnak mögöttük. Az általuk felépített kollekciók sorsa is benne van a tétben, a kortárs gyűjtemények építésénél mindig ott az alapkérdés, ki fog bekerülni 50 év múlva a művészettörténeti tankönyvekbe, kiről derül ki, hogy csak múló divat volt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.