BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyíregyházán bővít, Budapesten leépít a Michelin

A Michelin 40 millió eurós termelőkapacitás-bővítő beruházást hajt végre 1100 fős nyíregyházi gumiabroncs gyárában. A száz új munkahelyet hozó fejlesztés révén a mai 5500 darabról 6900-ra bővül a napi kapacitás két év múlva. A tavalyelőtt kezdődött 15 millió eurós, szintén kapacitásbővítő beruházás eredményeként már az idei év végén is 5800 gumiabroncs készülhet naponta a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei gyárában, ahol korábban csupán mezőgazdasági abroncsokat állítottak elő.

Az egykori Taurus nyíregyházi traktorabroncs gyártását a Michelin Lengyelországba helyezte át, ugyanakkor 2005-ben elindította a különleges méretű és nagy sebességindexű személyautó-abroncsok gyártását. A következő öt év alatt végrehajtott több mint 100 millió eurós fejlesztések és a betelepített csúcstechnológia eredményeként sem éri el a kétmillió darabot éves gyártókapacitás, viszont méretgazdaságossági szempontból a legmegfelelőbb az évi 8-10 millió abroncsot kibocsátó üzem. Ezért a nyíregyházi termelés nemzetközi szinten nem versenyképes, így várható, hogy a későbbiekben az anyavállalat folytatja magyarországi beruházásait.

A cég több mint 130 éves budapesti gyárában ugyanakkor április végén befejeződik a termelés. Az évi 700 ezer teherabroncs gyártására képes Kerepesi úti üzemben a francia cégcsoport számára a magyar Taurus márka mellett a lengyel Kormoran és a japán Riken márkanéven készítettek teherautó- és buszabroncsokat. Nem meglepő, hogy a Michelin az Aréna Plaza mellett lévő egykori Taurus gyár leállításáról döntött. Évi több százezer teherautó abroncsot, illetve a hozzá szükséges alapanyagot átszállítani Budapesten nagy logisztikai feladat. Arról nem is beszélve, hogy a telephellyel szomszédos beépített területek nem teszik lehetővé a további bővítést, az elavult technológia pedig jelentős modernizációt igényelt volna. A Kerepesi úti gyárat nagyon megviselte, amikor megtorpant az európai teherabroncs-piac: 2009-ben például két hónapra leállították a termelést és 2011-ben is volt egy kéthetes termelési szünet.

Az akkori 500 dolgozó közül azonban senkit sem küldtek el, hanem oktatással, karbantartással hidalták át a nehéz időszakot. Az 1882-ben alapított gyár az elmúlt évtizedben átlagosan 450-500 ezer darab kamion- és buszabroncsot gyártott, 2011-ben pedig már közel 600 ezret, de nem sikerült a kapacitás kihasználtságát 70 százalék fölé emelni. Az európai teherabroncs-piac a válságot megelőző évhez képest 23 százalékkal szűkült. Az említett tényezők együttes hatása oda vezetett, hogy a Michelin gazdasági szempontból nem tartja lehetségesnek a gyár további fejlesztését.

Amint Gonda Gabriella, a Michelin közép- és dél-kelet európai pr vezetője lapunknak elmondta, 512 munkatársat érint a budapesti gyár bezárása. Az alkalmazottakat a vállalati támogatja a munkaerő-piacon keresett szakmákra való átképzésben és mindabban, ami az elhelyezkedés segítheti.

A telephely sorsáról még nincs döntés.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.