BUX 51,958.75
+1.61%
BUMIX 4,194.84
+0.64%
CETOP20 2,420.49
+1.75%
OTP 17,455
+3.04%
KPACK 7,500
0.00%
0.00%
+0.32%
-1.03%
+0.81%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,560
+1.63%
RABA 1,290
+0.39%
-0.20%
-0.24%
-0.91%
0.00%
+0.72%
-2.78%
+3.16%
-3.61%
+1.22%
OTT1 149.2
0.00%
-0.88%
MOL 2,670
+0.38%
-1.33%
ALTEO 2,110
-1.86%
0.00%
-0.41%
EHEP 1,480
-7.21%
-0.41%
+2.36%
MKB 1,972
0.00%
-1.97%
-1.08%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
+0.51%
-9.01%
0.00%
+6.04%
-2.35%
+2.08%
NUTEX 14.78
-2.25%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 4,550
-1.09%
-0.98%
NAP 1,180
+5.36%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Nyíregyházán bővít, Budapesten leépít a Michelin

A Michelin 40 millió eurós termelőkapacitás-bővítő beruházást hajt végre 1100 fős nyíregyházi gumiabroncs gyárában. A száz új munkahelyet hozó fejlesztés révén a mai 5500 darabról 6900-ra bővül a napi kapacitás két év múlva. A tavalyelőtt kezdődött 15 millió eurós, szintén kapacitásbővítő beruházás eredményeként már az idei év végén is 5800 gumiabroncs készülhet naponta a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei gyárában, ahol korábban csupán mezőgazdasági abroncsokat állítottak elő.

Az egykori Taurus nyíregyházi traktorabroncs gyártását a Michelin Lengyelországba helyezte át, ugyanakkor 2005-ben elindította a különleges méretű és nagy sebességindexű személyautó-abroncsok gyártását. A következő öt év alatt végrehajtott több mint 100 millió eurós fejlesztések és a betelepített csúcstechnológia eredményeként sem éri el a kétmillió darabot éves gyártókapacitás, viszont méretgazdaságossági szempontból a legmegfelelőbb az évi 8-10 millió abroncsot kibocsátó üzem. Ezért a nyíregyházi termelés nemzetközi szinten nem versenyképes, így várható, hogy a későbbiekben az anyavállalat folytatja magyarországi beruházásait.

A cég több mint 130 éves budapesti gyárában ugyanakkor április végén befejeződik a termelés. Az évi 700 ezer teherabroncs gyártására képes Kerepesi úti üzemben a francia cégcsoport számára a magyar Taurus márka mellett a lengyel Kormoran és a japán Riken márkanéven készítettek teherautó- és buszabroncsokat. Nem meglepő, hogy a Michelin az Aréna Plaza mellett lévő egykori Taurus gyár leállításáról döntött. Évi több százezer teherautó abroncsot, illetve a hozzá szükséges alapanyagot átszállítani Budapesten nagy logisztikai feladat. Arról nem is beszélve, hogy a telephellyel szomszédos beépített területek nem teszik lehetővé a további bővítést, az elavult technológia pedig jelentős modernizációt igényelt volna. A Kerepesi úti gyárat nagyon megviselte, amikor megtorpant az európai teherabroncs-piac: 2009-ben például két hónapra leállították a termelést és 2011-ben is volt egy kéthetes termelési szünet.

Az akkori 500 dolgozó közül azonban senkit sem küldtek el, hanem oktatással, karbantartással hidalták át a nehéz időszakot. Az 1882-ben alapított gyár az elmúlt évtizedben átlagosan 450-500 ezer darab kamion- és buszabroncsot gyártott, 2011-ben pedig már közel 600 ezret, de nem sikerült a kapacitás kihasználtságát 70 százalék fölé emelni. Az európai teherabroncs-piac a válságot megelőző évhez képest 23 százalékkal szűkült. Az említett tényezők együttes hatása oda vezetett, hogy a Michelin gazdasági szempontból nem tartja lehetségesnek a gyár további fejlesztését.

Amint Gonda Gabriella, a Michelin közép- és dél-kelet európai pr vezetője lapunknak elmondta, 512 munkatársat érint a budapesti gyár bezárása. Az alkalmazottakat a vállalati támogatja a munkaerő-piacon keresett szakmákra való átképzésben és mindabban, ami az elhelyezkedés segítheti.

A telephely sorsáról még nincs döntés.

Kapcsolódó cikkek