BUX 42,733.39
-2.96%
BUMIX 3,743.44
-0.90%
CETOP20 1,841.99
-0.52%
OTP 8,918
-4.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.00%
+0.99%
ZWACK 17,300
-0.57%
0.00%
ANY 1,545
-2.52%
RABA 1,115
-0.89%
0.00%
-0.63%
0.00%
-0.47%
OPUS 151.8
-0.78%
-1.00%
-0.79%
0.00%
-1.20%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,814
-4.16%
-0.38%
ALTEO 2,780
+0.72%
0.00%
+0.68%
0.00%
+0.85%
-3.23%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.05%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+9.83%
-5.24%
+0.74%
0.00%
+0.39%
NUTEX 10.05
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
+0.29%
0.00%
NAP 1,228
+3.02%
0.00%
+9.12%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Sok területen teremt új helyzetet a megújított vasúti törvény

Kikerülhetnek a vasúti törvény hatálya alól az ipari üzemek területén lévő, saját tulajdonú iparvágányok, valamint egyes kötöttpályás rendszerek, például a trolibuszok és a sífelvonók – derül ki a számos pontjában megújított vasúti törvény tervezetéből, amelyet pénteken tettek közzé a kormány honlapján. A tervezet lényeges újdonsága, hogy módosulnak a pályahálózat-használati díj képzésére és számítására vonatkozó előírások, és a szabályozás az eddigitől eltérően kiterjedne a vasúti kiszolgáló létesítményekre és azok üzemeltetőire is. A változtatásokra azért volt szükség, hogy a hazai szabályozás illeszkedjék a 2012-ben született uniós irányelvben megfogalmazottakhoz. Az irányelv alapján új kategóriaként kerültek be a tervezetbe a városi, a helyi, a térségi és az elővárosi rendszerek is.

A jövőben a pályahálózat működtetőjének öt évet meg nem haladó időszakban legalább egyensúlyba kell hoznia bevételeit és a pályahálózatra fordított kiadásait. Ez túlmutat az éves költségvetési szemléleten, ezért feltehetően az eddigiektől némiképp eltérő költségvetési tervezést igényel. Bekerültek a tervezetbe – a törvényi keretek megteremtése érdekében – a vasúti járművek karbantartásért felelős szervezetre vonatkozó alapvető rendelkezések is.

A terv szerint sok ponton szigorúbbak lesz a piacfelügyeleti hatósággal kapcsolatos függetlenségi feltételek. A vasúti igazgatási szervnek „szervezetét, pénzügyi döntéseit, jogi felépítését és döntéshozatali funkcióit tekintve függetlennek kell lennie, bármely pályahálózat-működtetőtől, díjképzési szervezettől, elosztó szervezettől vagy kérelmezőtől”. A tervezet a jelenlegi megoldást követi, amikor a Nemzeti Közlekedési Hatóságon belül, annak részeként működteti a vasúti igazgatási szervet. Fölállna viszont egy Vasúti Állandó Választottbíróság, ilyen az energetikai ágazatban 2008 óta működik, létrehozását a piacnyitás indokolta.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek