Cégvilág

Kétszámjegyű növekedés a műszaki cikkek piacán

A tartós műszaki cikkek értékesítése 2015 első negyedévében 11,1 százalékos növekedést ért el 2014 azonos időszakához viszonyítva Magyarországon: a bővülés fő hajtóerejét a telekommunikációs szektor és háztartási nagygépek szektora adta, de az információs technológia és a szórakoztató elektronika is tudott erősíteni – derül ki a GfK Hungária lapunkhoz eljuttatott, GfK TEMAX felméréséből.

A GfK adatai szerint 2015 első negyedévében tovább folytatódott a háztartási nagygép szektor növekedése, az előző év azonos időszakához képest 23,1 százalékos bővülés látható a piacon. A szárítógépek továbbra is slágerterméknek mondhatók, ez a szegmens érte el a legnagyobb növekedést, de a hűtőcsere programnak köszönhetően a hűtők és a fagyasztók értékesítése is jelentősen meghaladta az előző év első negyedévét. A hazai mobiltelefon-piacon az év első negyedévében is folytatódott a korábban kezdődött dinamikus fejlődés: ez 22,1 százalékos értékbeli növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ez a teljesítmény kizárólag az okostelefonok nagy népszerűségének köszönhető, a hagyományos (feature) telefonok már inkább lefelé húzzák a szektort. Az okostelefonok iránti fokozott keresletet jól mutatja, hogy értékben az összes eladott telefonkészülék 95 százaléka volt ilyen eszköz.

A háztartási kisgép szektor viszont már csak 4,8 százalékos növekedést tudhat maga mögött: csökkenés tapasztalható emellett az étel előkészítés árucsoportban, illetve a kenyérpirítóknál, a vízforralóknál és vasalóknál, míg a porszívók értékesítése csak minimálisan haladta meg az előző év azonos időszakáét. A kávéfőzők és a szájápolási termékek viszont kétszámjegyű bővülést produkáltak az év első három hónapjában.

Az irodatechnikai cikkek hazai piacára a mérsékelt bővülés volt jellemző, az irodatechnikai hardverek és kellékanyagok eladása visszafogott mértékben, 3 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a hardverek iránti kereslet közepes mértékben növekedett, míg a kellékanyagok (festékek és tonerek) forgalma kismértékben visszaesett, így alakítva ki az összességében pozitív mérleget. A hazai szórakoztató elektronikai piac 2015 induló negyedévében 16 milliárd forintos forgalmat generált, ami 2,2 százalékos előrelépést jelent. Bár összességében a piacot leginkább meghatározó síkpaneles televíziók növekedése lelassult, a nagy kijelzős televíziók iránti keresletnövekedés töretlen: minden ötödik értékesített televíziókészülék 46 collos vagy annál nagyobb kijelzővel rendelkezik. A tévén kívül a hangprojektor és az autó hifi kategória tudott erősíteni a dokkolós házimozi rendszerekkel együtt. Az IT termékek magyarországi értékesítése 2015 első három hónapjában minimális – 1,3 százalékos – emelkedést mutatott. A szektor bővülése elsősorban a tabletek jó teljesítményének köszönhető, amely még mindig nem érte el a telítődési pontot, bár a növekedés már veszített a dinamikájából.

A magyar fotópiacon 6 százalékos visszaesés történt: az összforgalom mindössze 1,8 milliárd forintot ért el, igencsak elmaradva a többi szektor forgalmától. A gyenge teljesítmény leginkább a fotográfiai eszközök iránti kereslet drasztikus visszaesésével magyarázható: csak a kompakt kategória kétszámjegyű csökkenést szenvedett el.

kereslet műszaki cikk GfK
Kapcsolódó cikkek