Cégvilág

Felesleges utak nélkül

Közel negyedével kevesebb közúti balesetet okoztak a tehergépjárművek, mióta az EU kötelezővé tette a sofőrök vezetéssel és pihenéssel töltött idejét rögzítő digitális tachográfok használatát.

A közúti áruszállításhoz kapcsolódó túlvezetés visszafogása és a törvényben szabályozott pihenőidő betartása biztosítása érdekében 2006 óta az rendeletben írja elő a sofőrök vezetési idejét rögzítő digitális tachográf használatát a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek számára. Bevezetése előtt az EU területén a tehergépjárművek által okozott közúti balesetek száma évről évre emelkedett. A szabályozás életbelépését követően ez a negatív trend megfordult: az Európai Bizottság adatai szerint 2006 óta közel 25 százalékkal csökkent az ilyen jellegű káresemények száma.

A járművezető vezetéssel, illetve pihenéssel töltött idejét elektronikus úton rögzítő digitális tachográf használata számos kötelezettséggel jár a szállítmányozó vállalatokra és a járművezetőkre nézve egyaránt. A jogszabályi előírásoknak megfelelően a tachográfhoz tartozó sofőrkártya adatokat 28 naponta, a tachográf memóriaadatokat pedig 90 naponta kell letölteni. Ehhez azonban a járművezetőknek hosszú, több száz vagy ezer kilométeres felesleges utakat kell megtenniük, sokszor rakomány nélkül.

Ezek a kitérők jelentős üzemanyagköltséggel, a járműkapacitás csökkenésével és a környezetet terhelő károsanyag-kibocsátással járnak.
A digitális tachográf adatok távoli letöltése és a feleslegesen megtett utak kiküszöbölése érdekében fejlesztett ki a WebEye egy innovatív telematikai megoldást, az eTachograph-ot. A hazai fejlesztésnek köszönhetően lehetővé vált a sofőrkártyán, illetve a tachográfban tárolt adatok távoli letöltése Európa bármely pontjáról, így a járművezetőknek már nem szükséges hosszú utakat megtenniük az adminisztrációs kötelezettségek teljesítése érdekében.

A fuvarozó vállalatok emellett bármikor információt kaphatnak a sofőrök hátralévő vezetési és pihenőidejéről, illetve a rendszer azonnali riasztást küld a megengedett vezetési idő túllépéséről. Ennek köszönhetően megelőzhetővé váltak a túlvezetés miatt bekövetkezett balesetek, és ez igazolhatóan hozzájárult a közlekedésbiztonság javításához.
A túlvezetésnél is nagyobb problémát jelent a sebességhatár túllépése.

Az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának legfrissebb jelentése szerint a hazai utakon bekövetkezett balesetek harmadát a gyorshajtás okozza. Ennek visszafogásában szintén segítséget nyújtanak az említett megoldások. A rendszer használatával a fuvarozó vállalatok vezetői automatikus riasztásokat állíthatnak be a sebességhatár átlépése esetére, ami lehetővé teszi az azonnali közbeavatkozást, ezáltal is csökkentve az esetleges balesetek és bírságok számát.

Ma már elengedhetetlen a korszerű telematikai megoldások használata, hogy a fuvarozó vállalatok maradéktalanul, de a kiadások jelentős növelése nélkül teljesíteni tudják az uniós előírásokat – mondta Nagybalyi Nándor, a WebEye International értékesítési és marketing igazgatója.

tehergépjármű baleset EU
Kapcsolódó cikkek