Cégvilág

Mobilparkolás milliárdokért

Csaknem 17 millió parkolási tranzakciót hajtottak végre az egy éve indult mobilparkolási platformon – közölték a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezetői.

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer részét képező mobilparkolási platformon az egy évvel ezelőtti indulás óta 16,8 millió parkolási tranzakciót hajtottak végre, 1,1 millió elektronikus autópálya-matricát és 5,6 ezer HU-GO viszonylati jegyet vásároltak – ismertette az adatokat Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója a szerdai sajtótájékoztatón.

A parkolási tranzakciókból 7,3 milliárd forint folyt be, az e-matricák rendszeren keresztüli vásárlásából származó összeg pedig 4,2 milliárd forint. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. egy éve hat viszonteladóval indította el a rendszert, amely ma már 14 partner ügyfeleit szolgálja ki, és további partnerekkel is tárgyal a cég. Az induláskor 72, önkormányzati tulajdonban lévő parkolási társaság kapcsolódott a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez, ezeknek a száma mára 74, és összességében 253 zónát fednek le.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. tehát az elmúlt egy évben több mint 7 milliárd forintot adott át az önkormányzati parkolási társaságoknak, miközben négymilliárdot meghaladó összeget fizettet az értékesített e-matricák, illetve HU-GO-„jegyek” fejében a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek. A jogszabály alapján ezek a partnerek a bevétel meghatározott résztét (például a parkolási társaságok 10 százalékot) „adnak vissza” a szolgáltatásért a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek.

A legtöbb pakolási üzemeltetőnél nőtt a mobilfizetésből származó forgalom, miközben sem a parkolóhelyek száma, sem pedig a várakozási díjak nem emelkedtek, ami azt mutatja, hogy jelentős felhasználói igény van a készpénzkímélő parkolásidíj-fizetési szolgáltatás iránt – emelte ki Veres. A használat növekedésének köszönhetően pedig csökkenhetnek majd a parkolási díjak – mondta Veres, aki azt is hozzátette: azt még nem lehet megmondani, hogy ez hogyan csapódhat le a felhasználóknál.
Egy évvel ezelőtt tehát komoly hibáktól eltekintve sikerült elindítani a mobilfizetési parkolás szolgáltatást.

A startot az azonban beárnyékolta, hogy az kötelezettségszegési eljárást indított Magyarországgal szemben, mert szerintük a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer bevezetése monopolhelyzetbe hozta a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-t. Ez az eljárás folyik, Veresnek nincsenek ezzel kapcsolatban új információi.

A mobilfizetési szolgáltatás a maga nemében egyedülállónak tekinthető az egységes, országos lefedettség miatt – emelte ki a vezérigazgató. Sőt időközben nemzetközi érdeklődést is kiváltott a feljesztés. Az isztambuli pilot projekt bevezetéséről szóló tárgyalások már megkezdődtek a török partnerekkel, és szeretnének hasonló eredményeket elérni Svájcban is – emelte ki Veres. Mindeközben két nemzetközi partner is csatlakozott a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-hez annak érdekében, hogy a Magyarországra érkező külföldiek is igénybe vehessék az egységes parkolási rendszert.

Az induláskor 800 millió forintot költöttek a rendszer informatikai és egyéb fejlesztésére, a munka e téren is tovább folytatódik, nem utolsósorban egyebek mellett annak érdekében, hogy a nem túl távoli jövőben például a vadasparkba szóló belépőt is meg lehessen vásárolni a rendszeren keresztül. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. három fő céliránya közül a legerősebb jelenleg a közlekedési terület, illetve az azzal kapcsolatos elektronikus megoldások fejlesztése és üzemeltetése.

A különböző műhelyekben folyik az elektronikus jegyrendszer fejlesztése, és a tervek szerint 2017 végétől már Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül megválthatóak lesznek a vontra, a Volán és a BKK járataira szóló jegyek is. A társaság másik nagy fejlesztési iránya az intelligens városok kialakításához kapcsolódik. A cég harmadik nagy iránya pedig a pénzügyi szolgáltatások területe lehet – mondta Veres.

mobilparkolás
Kapcsolódó cikkek