Mednyánszky-rekord Debrecenben
Fennállása óta a legnagyobb árverését tartotta a debreceni Villás Galéria december 5-én. A ház 50. aukcióján – amelyen a jubileum alkalmából csökkentették a vevői jutalékot – a 205 tételből 185 gazdára talált, és rekordárak is születtek.
Mednyánszky László keresett név a magyar műtárgypiacon, sőt, miután Szlovákiában is nemzeti festőnek tartják, az ottani műgyűjtők is veszik, de így is meglepetést okozott, hogy az Itatás a Tátrában című, sokszor kiállított festményének 6,5 milliós kezdő árát csaknem tizennégyszeresére, egészen 90 millió forintig licitálták fel a lelkes vevők. Villás Jánosné, a galéria tulajdonosa nem ad ki információkat a vásárlókról, de annyit elmondott: nem debreceni a győztes licitáló, és az új vevőik közé tartozik, a fiatalabb korosztályból. A 90 milliós ár Mednyánszky aukciós életműrekordja és egyelőre a magyar műtárgypiac idei csúcsára is holtversenyben egy Kádár Béla-képpel, amelyért a Virág Judit Galéria őszi árverésén adtak ennyit 34 milliós kezdés után.
A telt házzal tartott árverést jó hangulat és élénk vásárlási kedv jellemezte, sok nagyarányú áremelkedéssel, Villás Bagdi Ilona ezt az 50. árverés hosszú előkészületeinek, a gondos válogatásnak tulajdonítja. Mindenesetre a műtárgypiacot a fizetőképes polgárság tartja el szerte a világon, a „felesleges” pénzeket költik el itt: úgy tűnik, Debrecenben felhalmozódtak ilyen források.
A katalógus címlapképe Aba-Novák Vilmos Artista majommal című kisméretű temperája 1,8 millióról indult, végül 6 milliónál koppant a kalapács. Iványi-Grünwald Béla Vitorlások a Balatonon című festménye még látványosabban menetelt felfelé: 950 ezres kezdő ára 6 millió forintig emelkedett.
A 19. századi tételek közül Mészöly Géza Patakparton című olajképe 2,2 millióról indulva 6,5 millióért kelt el. A modernek és kortársak közül Reigl Judit 1973-as Robbanás képe a Lepel/Kódfejtés sorozatból 1,8 millió forintos kikiáltásról 3 milliós leütésig jutott, Váli Dezső Esti csend a műteremben című 2004-es festménye 750 ezer forintos leütési árat ért el 320 ezres kezdés után.
A debreceni alkotó, Holló László önarcképét a Daganatos és fogyatékos gyerekek genetikai ellátásáért Alapítvány számára ajánlották fel, ez kezdő árát megduplázva, 320 ezer forintért kelt el.
A műtárgyak közül a Villás Galéria sokéves hagyományaihoz híven jól mentek az ezüstök, különösen a tálcák. Egy több mint kétkilós bécsi antik ezüst szervírózótálca ára 750 ezer forintig emelkedett.


