Párizsi modellel kísérletezik New Yorkban a Printemps
A francia Printemps luxusáruház New Yorkban nyitotta meg amerikai egységét, mit sem törődve azzal, hogy a tengerentúlon hanyatlanak a hagyományos kereskedelmi üzletek. A manhattani pénzügyi negyedben található áruházat úgy tervezték, hogy eg párizsi luxusrezidenciát idézzen. Jobban hasonlít egy elegáns éjszakai szórakozóhelyre, mint egy külvárosi bevásárlóközpontra. Vajon működik a párizsi modell Amerikában?

Évtizedek óta hanyatlanak az amerikai áruházak
Bár az 55 ezer négyzetméteres terület alig fele egy átlagos amerikai áruházénak, mégis van itt kávézó, étterem, pezsgőbár és wellness-székek kisebb arckezelésekhez és fejmasszázsokhoz.
Ez egy lakásbolt, nem igazi áruház
– mondta Jean-Marc Bellaiche, a Printemps Group vezérigazgatója.
A The Wall Street Journal szakírója szerint túl korai lenne megmondani, hogy a Printemps múzeumi minőségű dekorációja meg az étkezés, a művészet és a kiskereskedelem ötvözetének filozófiája megnyerheti-e az amerikai vásárlókat. De
a hagyományos amerikai áruházi modell évtizedek óta hanyatlik.
Az 1999-es, közel 97 milliárd dolláros csúcs után az iparág éves árbevétele 2023 végére 69 százalékkal csökkent az Egyesült Államok Népszámlálási Hivatala szerint.
Párizsi modell: akár egész napos program
Az amerikai áruházi filozófia szerint az autóalkatrészektől a piperecikkekig mindent kell kínálni, hogy a tömegek számára vonzók legyenek a bevásárlóközpontok. Ám a
diszkontok és a szaküzletek erodálták a nagy áruházak piaci részesedését Amerikában,
csődbe kergetve vagy fúzióra kényszerítve régi óriásokat.
A Green Street ingatlanelemző cég szerint 2016 óta több mint ezer áruházat zártak be, s további bezárások várhatók. Ráadásul a Green Street szerint az áruházak vásárlói forgalma mintegy 30 százalékkal csökkent a pandémia óta, jórészt az online vásárlások miatt.
Egy áruház Európában olyan hely, ahol az egész napot eltöltheted
– mondta Joelle Grünberg, a McKinsey tanácsadó cég ruházati, divat- és luxusszektorának észak-amerikai vezetője. Hozzátéve: ha az Egyesült Államokban arra kérnék, hogy töltsön el öt órát áruházban, legyen az akár a Macy’s vagy a Bergdorf’s, nem tudná, hogy mit csináljon ott ennyi ideig. Nem véletlen, hogy az európai áruházak jobban átvészelték az e-kereskedelem növekedését és a változó vásárlási szokásokat, mint amerikai társaik.
A Printemps
1865-ben nyílt meg Párizsban, és azóta az Haussmann Boulevard zászlóshajója:
484 ezer négyzetméteren terül el, és 15 étterem étterem működik ebben a térben. További 18 üzlete van szétszórva Franciaországban.


