Szilárdtest-akkumulátor: doppingszer az elektromos átállás felgyorsításához
Már jövőre találkozni lehet a Stellantis csoport elektromos autóiban az új technológiát képviselő, robusztusabb teljesítményekre képes szilárdtest-akkumulátorokkal – igaz, még csak tesztfázisban. Mint ismeretes, a legtöbb elektromos autó „nedves” lítiumion-akkumulátorokat használ, amelyek folyékony elektrolitot tartalmaznak az elektronok áramoltatásához.

A szilárdtest-akkumulátorok, amelyek eddig csak mutatóban kerültek piacra, gyorsabb töltési sebességet, nagyobb kapacitást és nagyobb hatótávolságú járműveket ígérnek, mindez az elektromos átállás folyamatának felgyorsulását eredményezheti. Az Amerikában a Chrysler, a Jeep, a Dodge, a Ram és számos más márkájáról ismert Stellantis a Factorial Energy startuppal dolgozik az új akkumulátorokon, amelyek nemrég sikeresen átmentek az autóipari felhasználásra szóló alkalmassági vizsgákon – írja a Verge.
Szilárdtest-akkumulátor: kulcs az elektromos átálláshoz
A Stellantis és a Factorial az új pakkokat Factorial Electrolyte System Technologynak, azaz FEST-nek nevezi, azzal érvelve, hogy a hagyományos lítiumion-akkumulátorokkal ellentétben a szilárdtest-akkumulátorok nagyobb sűrűségűek, és gyorsabb töltést tesznek lehetővé. Szobahőmérsékleten mindössze 18 perc kell ahhoz, hogy az akku 15-ről 90 százalékos szintre töltődjön fel. A Factorial technológiája
- lítium-fém anódot,
- kvázi szilárd elektrolitot
- és nagy kapacitású katódot használ.
A Stellantis szerint a 77Ah-s FEST celláiban több mint hatszáz töltési cikluson át 375 wattóra per kilogramm energiasűrűséget mutattak ki, ami kiváló energiatárolási képességet mutat, egyben mérföldkő a nagyméretű lítiumalapú szilárdtest-akkumulátorok számára. A gyorsabb töltési sebesség és nagyobb teljesítmény mellett fontos, hogy a Factorial cellái szélsőséges időjárási körülmények között is képesek működni, a cég szerint kiválóan tűrik a mínusz 30 és a plusz 45 Celsius-fokot is.

De nem csak a Stellantis élvezheti majd a Factorial technológiáját. A startupban résztulajdonos a Hyundai és a Mercedes, az utóbbi 2026-ban már élesben, a tömeggyártásban is alkalmazhatja a technológiát, amely a megújult EQS modellben debütálhat. A BMW a Solid Power szilárdtest-akkumulátorcelláival (ASSB) próbálkozik, és már túl van az első próbakörökön.
A kínaiak a kísérletezésben is élen járnak
A Honda az évtized második felében tervezi piacra dobni az első szilárdtest-elektromos járműveket, míg a Toyota később kapcsolt, de előbbre jár: tervei szerint 2028-ra olyan szilárdtest-akkumulátorok tömeggyártását célozza meg, amelyek több mint ezer kilométeres hatótávolságot tesznek lehetővé.
A Volkswagen pedig a Quantum State-tel dolgozik együtt, amely nemrég ért el áttörést. Több autógyártó a szakemberekre bízza a kísérletezgetést, és például a CATL-tól rendel majd akkupakkokat, amint a fejlesztések a célfázishoz közelednek.
Szerencsésebb helyzetben van az új generációs autógyártás kínai éllovasa, a Szegeden óriásgyárat építő kínai BYD, amely az akkugyártásban is meghatározó piaci szereplő, s a Seal szedánjában már teszteli is saját fejlesztésű szilárdtest-akkumulátorát – bár visszafogottságra int, tompítva a tesztelésekhez fűzött vérmes reményeket.
A Huawei megoldása túl szép, hogy igaz legyen
A CarNewsChina pedig a Huawei próbálkozásairól ír, a magát a távközlési ipar után az autógyártásban is kipróbáló vállalatóriás kénalapú szilárdtest-akkumulátor technológiát védetett le Kínában, amellyel egy töltéssel 3 ezer kilométerre is el lehet jutni, és ultragyors, ötperces feltöltést ígéretével csigázta tovább az érdeklődést.
Hogy ez mennyire áll közel a realitásokhoz, azt nem tudni, dél-koreai iparági szakértők szkeptikusan nyilatkoztak a Huawei projektjéről. Yang Min-ho, a Dankook Egyetem energetikai professzora szerint mindez túl szép, hogy igaz legyen.
Legfeljebb ideális laboratóriumi körülmények esetén nőhet meg ennyire a hatótáv
– summázta a véleményét. Hozzátette, hogy a szulfidos és nitrogénnel dúsított elektrolit használata és előnyei nem ismeretlenek a kutatók világában, de áttörést még senki sem tudott velük elérni. Ez olyan bonyolult művelet, mintha egy csipesszel kellene megborsozni a sonkás szendvicset.

Dél-Koreában jól ismerik a kínaiak akkufejlesztési projektjeit, és állítják, hogy saját cégeik, mint a Samsung SDI, az LG Energy és az SK On vezetői nyugodtan aludhatnak, még semmiről sem késtek le, a technológiai áttörés még várat magára.
Olyannyira, hogy a Samsung SDI már ki is küldte partnereinek saját mintáit, ha ezek beválnak, akkor 2027-re már sorozatgyártásba is kerülhetnek. Két másik riválisa óvatosabb, náluk 2030 a reális céldátum – írja az Elektrek.


