Nem drágulnak jövőre az új autók
Az ideinél jövőre sem kerülnek kevesebbe az új személyautók, de jelentős áremelésre sem kell számítaniuk azoknak, akik 2016-ban akarnak új kocsit vásárolni – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. A Porsche Hungária Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója, Eppel János sem vár jelentős elmozdulást.
A gyárak az év vége felé megvizsgálják a modellek piaci teljesítményét, fogadtatását, a költségek alakulását, és általában egy-másfél százalékos árkorrekciót hajtanak végre. Ez a minimális, a fogyasztók számára alig érzékelhető elmozdulás most is várható – mondta lapunknak Eppel, aki hozzátette: az árak alakulásában ennél jelentősebb szerepet játszik a forint–euró-árfolyam alakulása. A Volkswagen-csoport márkáit forgalmazó Porsche Hungária 310-315 forint–euró-árfolyammal számol.
A tartósan lényegesen alacsonyabb forint–euró-árfolyamnak árcsökkentő, a magasabbnak pedig természetesen árnövelő hatása lehet. Eppel arra számít, hogy az ármozgás plusz-mínusz 1-2 százalékon belül marad. Arra a kérdésünkre, hogy milyen időtávra lehet előre látni az árakat, Eppel azt válaszolta, hogy értékesítési és üzletpolitikájuknak a fix forintár a sarokköve. Előfordulhat, hogy a gyári árat – bizonyos határok között – akkor is tartják, ha romlik a forint. A Porsche árai legalább negyedéves, de általában féléves viszonylatban stabilnak tekinthetők, forintalapon.
Ezzel tehát az ügyfélnek a kiszámíthatóságot, árstabilitást üzen a cég.
Az ügyféllel forintban rögzített árak esetében az importőrök árgaranciát vállalnak, az euróalapú szerződéseknél az euróárfolyam alapján számítják a gépkocsik árát – mondta lapuknak Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke is 315-320 forint–euró-árfolyammal számol. A japán modellek esetében a jen–euró-árfolyam is befolyásoló tényező – tette hozzá Erdélyi.
A Gémosz elnöke is 310 forint–euró-középárfolyammal tervez, és Gablini szerint is ez a tétel a legmeghatározóbb az új kocsik árának alakulásában. A gazdasági folyamatok kiegyensúlyozottak, és az infláció sem olyan mértékű, ami érdemi hatással lenne az árakra – tette hozzá Gablini. Eppel sem lát most más, az árra esetleg később hatással lévő tényezőt, az elfogadott jogszabályok alapján sem az adózásban, sem pedig a Porsche árréspolitikájában sem várható változás.
Jó éve volt a Porsche Hungariának
Sikeres évet zárhat a Porsche Hungaria, a társaság ugyanis az előző évhez képest 14 százalékkal növelte személygépkocsi-eladásait, miközben a kishaszonjárművek piacán 10 százalékos növekedést ért el. A Porsche Hungaria a magyarországi piac mellett a régiót is ellátja járművekkel, alkatrészekkel, mindezeknek köszönhetően a cég idei bevétele várhatóan 280 milliárd forint körül alakul – mondta Eppel. Jövőre mind darabszámban, mind minőségben további növekedésre számítanak, és reményeik szerint a dízelügyet is lezárhatják – tette hozzá az ügyvezető.


