Holnap nyílik és a hónap végéig tart Európa legrégebbi művészeti vására, a brüsszeli BRAFA, amelyet idén már 61. alkalommal rendeznek meg, és nyolcadszor vesz részt rajta a budapesti székhelyű Maklary Fine Arts Galéria. Makláry Kálmán évek óta ugyanazokat a művészeket viszi Brüsszelbe: Hantai Simon és Reigl Judit képei mellett idén is szerepelnek nála a galéria által Európában képviselt két koreai művész festményei. Ott lesznek a BRAFA-n Havadtőy Sámuel (Sam Havadtoy) csipkemunkái is, a művésznek a vásár ideje alatt, január 28-án nyílik kiállítása a brüsszeli Balassi Intézetben.
Makláry Kálmán a BRAFA-t a legszínvonalasabb európai vásárnak tartja, amelynek a titka a klasszikus és a modern művészet, a különböző műfajok ideális aránya. Neki ez az év legfontosabb vásári megjelenése, rendszeresen 20-30 eladást könyvelhet el, leginkább Hur Kyung Ae képeinek köszönhetően. A Párizsban élő koreai festőnő művei iránt évek óta nagy a kereslet. Makláry azért kezdett vele foglalkozni, mert a fiatal Reigl Judit energiáját vélte felfedezni műveiben. Honfitársa, a hatvanas éveiben járó buddhista Suh Jeong Min különleges papíralapú, színes képei már tavaly is népszerűek voltak a vásáron. Sam Havadtoy művészete pedig a nyugat-európai gyűjtők számára a most éppen nagyon trendi amerikai pop-art és az elnyomottsággal küzdő kelet-európai életérzés izgalmas elegye lehet.
Idén rekordszámú galéria lesz jelen Brüsszelben, az összesen 137 kiállító 10 százalékos növekedést jelent, át is kellett hozzá rendezni a teret. A legtöbben Belgiumból (55) és Franciaországból (48) neveztek be, Svájcból nyolc, Németországból és az Egyesült Királyságból pedig hat-hat galéria állít ki. A BRAFA régészeti szekciója általában erős, római és közel-keleti leleteket vonultatnak fel, most itt lesz az egyik legrégebbi amerikai galéria, az 1946-ban alapított New York-i American Safani Gallery, amely olyan ügyfeleket tudhat magáénak, mint a Metropolitan Múzeum vagy a Louvre. A vásár másik specialitása a törzsi művészet, idén ritka válogatás látható 19. századi maori szobrokból, libériai Grebo-maszkokból és új-zélandi tradicionális tárgyakból.
A belga vásár hírnevét és nem utolsósorban túlélésének zálogát éppen ez az eklektika adja, a régészeti tárgyaktól a kortársakig terjedő kínálat. Idén a nemzetközi trendeknek megfelelően nyitottabbak a kortárs művészet felé, de mivel a BRAFA célja nem az új tehetségek felfedezése, nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a náluk megjelenő művészek rendelkezzenek nemzetközi referenciákkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.