BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Narancsligetből világbirodalom: 70 éves lett Disneyland, a szórakoztatóipar dollármilliárdos óriáscsodája

Hetven éve nyitotta meg kapuit az első Disneyland Anaheimben, és ezzel forradalmasította a modern élményparkok világát. Azóta hat különböző országban épültek Disneylandek, több tízmilliárd dolláros beruházásokkal, és a globális látogatószám már több milliárd főre rúg. A parkok mára nemcsak kulturális ikonokká, hanem a Disney egyik legnyereségesebb üzletágává váltak.

Kerek évfordulót ünnepel a Disney: 70 éves lett az első, Anaheimben található Disneyland – az a park, amely „a világ legboldogabb helye” jelmondatával örökre megváltoztatta a szórakoztatóipart. A kalyibából, narancsföldekre telepített parkból mára a második leglátogatottabb élménypark lett a világon, 2023-ban több mint 17 millió vendéggel – ezzel csak a floridai Magic Kingdom előzi meg. Egy dologban viszont megtartotta vezető pozícióját: ez az az élménypark, melyet a mai napig a legnagyobb horderejű bővítések jellemeznek, köztük a több millió Star Wars-rajongót is bevonzó Galaxy’s Edge.

Narancsligetből világbirodalom: 70 éves lett Disneyland, a szórakoztatóipar dollármilliárdos óriáscsodája
Narancsligetből világbirodalom: 70 éves lett Disneyland, a szórakoztatóipar dollármilliárdos óriáscsodája / Fotó: Zeng Hui Xinhua / eyevine

Az első Disneyland megnyitása előtt sem hiányoztak az élményparkok a világból – ám amit Walt Disney kitalált, az túlmutatott minden addigin. Nem pusztán szórakozást akart kínálni, hanem egy teljesen megkomponált világba repíteni a látogatót, ahol minden utca, minden hang, illat és szín egy nagyobb történet részévé válik. Ez a „narratív dizájn” forradalmi újításnak számított 1955-ben, és ma is ez az élményparkipar alapja.

Az első park Anaheimben épült fel, mindössze 17 millió dollárból, és Walt Disney személyes irányításával készült. 

Azóta az eredeti ötletből hat teljes értékű Disneyland-resort született világszerte – ezek összesen tizennégy tematikus parkot foglalnak magukba: 1971-ben nyílt meg a Walt Disney World Floridában, amely a világ legnagyobb szórakoztatópark-komplexuma lett, négy fő parkkal és saját tóval, hotelhálózattal. A nemzetközi terjeszkedés

  • 1983-ban kezdődött Tokióban,
  • majd 1992-ben jött a Disneyland Paris,
  • 2005-ben a Hongkong Disneyland,
  • végül 2016-ban a Shanghai Disneyland.

Az újabb parkok már jóval nagyobb költségvetéssel készültek: a Shanghai például több mint 4,4 milliárd dollárba került. Az egyes országok kormányai gyakran beszálltak a költségekbe, mivel a parkok hosszú távon tetemes gazdasági növekedést generálnak: a floridai Walt Disney World például évente több mint 70 milliárd dollárral járul hozzá az amerikai GDP-hez.

Milliárdos bevételek, megszámlálhatatlan látogató

A Disney élményparkrészlege 2023-ban több mint 32,6 milliárd dolláros bevételt könyvelt el, ezzel a teljes vállalat egyik legfontosabb üzletága. A parkokba évente több mint 150 millió látogató érkezik, az összesített szám a hetven év alatt már jóval meghaladta a hárommilliárdot. 

Az eredeti kaliforniai Disneyland önmagában is közel 800 millió látogatót fogadott fennállása óta.

És ezek csak a közvetlen számok. A parkok köré épült szállodaláncok, bevásárlóközpontok, gasztronómiai és merchandisingegységek több tízmilliárd dolláros éves forgalmat generálnak. Emellett a Disney-parkok több százezer munkahelyet biztosítanak közvetlenül és közvetetten – így társadalmi és gazdasági hatásuk messze túlmutat a belépőjegyek árával mérhető hasznon.

Orlando,,Us,-,Sep,28,,2022:,A,Millennium,Falcon,Star
Több millió Star Wars-rajongó látogatta már meg a Galasy’s Edge nevű parkot / Fotó: Wirestock Creators

Arról nincs adat, hogy az elmúlt 70 évben az összes Disneyland-park összesített bevétele mennyi volt, viszont

visszamenőleg több százmilliárd, akár az ezermilliárd dollárt is elérheti a globális parkhálózat összesített bevétele,

ám ez csupán becslés. A Disney nem publikál ilyen hosszú távú összesített adatot, de még előfordulhat, hogy a kerek évfordulóra tekintettel előállnak egy impozáns pénzügyi visszatekintéssel.

Egyedülálló világ, ami semmi máshoz nem hasonlítható

De mitől is lett a Disneyland ennyire különleges és tartós sikerű? A válasz nemcsak az ikonikus mesefigurákban vagy a lenyűgöző attrakciókban rejlik. Hanem abban, hogy a Disney-élmény egy precízen megtervezett illúzió, amely úgy varázsolja el a látogatót, hogy szinte észre sem veszi a mögöttes rendszert. A parkok minden elemét – a szemetesek távolságától a burkolat színéig – tudatosan tervezték meg, hogy az illúzióból egyetlen pillanat se zökkentse ki a vendéget.

Emellett a Disney mindig is élen járt az innovációban. Az 1963-as Enchanted Tiki Room volt az első teljesen animált, robotizált show, amit a közönség valaha láthatott. A mai Star Wars- vagy Marvel-témájú zónákban már mesterséges intelligencia, mobilapplikációval vezérelt várakozáskezelés és interaktív küldetések működnek – mindez pedig újra és újra pozícióban tartja a márkát a 21. század kihívásai között is. Walt Disney egyszer azt mondta:

A Disneyland sosem lesz kész. Mindig újabb ötletekkel fog bővülni, amíg képzelőerő van a világon.

Hetven évvel a megnyitó után ez az ígéret nemcsak igaz maradt, de a Disney-parkok továbbra is etalonnak számítanak mindenki számára, aki a szórakoztatóiparban álmodik nagyot. A Disneyland ma is ugyanazt kínálja, mint 1955-ben: egy pillanatnyi kiszakadást a világ zajából – egy helyet, ahol újra gyerekek lehetünk, akár csak egy napra is.

A munka nem áll meg: a Közel-Kelet első Disneylandje már kampánymunka a vezérigazgatói pozícióért

Arról lapunk is beszámolt, hogy a Közel-Kelet első Disney-élményparkja az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, Abu-Dzabiban fog megépülni. A Yas Islanden, a város egyik legjelentősebb szórakoztató- és turisztikai központjában épülő park egyben a világ hetedik Disney-üdülőkomplexuma lesz, ami sokkal több is ennél. Ugyanis lassan inkább hónapokban kell számolni, Bob Iger meddig ül a vezérigazgatói székben, a Közel-Kelet első Disney-élményparkja pedig kiváló referenciamunka lehet az egyik legesélyesebb jelölt számára.

A Közel-Kelet első Disney-élményparkja Josh D’Amaro vezérigazgatói vizsgamunkája / Fotó: YouTube / Disney

Az egyik legesélyesebb utód, Josh D’Amaro – aki jelenleg a Disney Experiences elnökeként a parkokért és élményközpontokért felel – kulcsszerepet vállal az abu-dzabi projekt kreatív és működési felügyeletében.

Ez a park lesz portfóliónk legmodernebb és leginteraktívabb célpontja

– nyilatkozta D’Amaro, hozzátéve, hogy az új park különleges lehetőséget nyújt a történetmesélés új formáinak bemutatására. Számára Abu-Dzabi lehet az igazi referenciamunka. A projekt sikere azt demonstrálhatja, hogy képes egyszerre globális léptékben gondolkodni, és érzékenyen reagálni a helyi kulturális sajátosságokra – pontosan azokra a képességekre van szükség, amelyek egy jövőbeli vezérigazgatóban is elengedhetetlenek.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.