Két és fél év után először visszaesést mutatott decemberben a feldolgozóipar a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság beszerzési menedzserindexe (BMI) szerint, ami arra utal, hogy az év utolsó hónapában az ipari termelés sem alakulhatott túl jól. A BMI 49,1 pontra esett a novemberi 55,8-ről, ami szokatlanul nagy zuhanás egyetlen hónap alatt. Ami az esés mértékénél is szomorúbb, hogy az index 50 pont alá került, ami a szektor zsugorodását jelzi.
Az elmúlt hónapokban folyamatosan 55 pont körül alakult a BMI értéke, ezzel összhangban az ipari termelés is 7–10 százalék közötti növekedést mutatott. Nemcsak a menedzserindex romlása, hanem a bázis javulása – 2014 utolsó hónapjaiban 5 százalék felett nőtt a termelés – is arra utal, hogy az ipar lendülete elveszett a múlt év végén. Arra azonban nem kell számítani, hogy a BMI-hez hasonlóan a termelés is csökkenést mutasson.
A BMI csökkenésében szerepet játszhattak az év végi gyárleállások és a kevés munkanap – ám ha erről van is szó, a hatás akkor is erőteljesebb idén, mint az előző decemberekben. A hosszú távú decemberi átlag 52,6 pont, vagyis több mint három ponttal magasabb a friss adatnál.
A termelési mennyiség indexe csökkent novemberi értékéhez képest, és háromhavi bővülés után a termelt mennyiség csökkenését jelzi első hónapja – közölte a társaság. A mostani érték alacsonynak számít, az elmúlt húsz évben egyszer volt alacsonyabb az index értéke decemberben. Az új rendelések indexe is visszaesett, és a mostani így a negyedik legalacsonyabb decemberi érték 1995 óta. A kilátásokat rontja, hogy a késztermékkészletek szintje decemberben alacsonyabb lett, ráadásul kedvezőtlenebb külpiaci helyzetre utal, hogy az import- és az exportindex is csökkent. Gárgyán Eszter, a Citi vezető közgazdásza azonban nem aggódik. Kiemelte, hogy 2012 óta minden évben visszaesik a BMI decemberben a nagy autógyárak szezonális leállása miatt, amit januárban felpattanás követ.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.