Akár az ország teljes vasúti áruszállítása is leállhat március első hetére a MÁV szakszervezetei által kilátásba helyezett országos sztrájk miatt. Az érdekképviseletek február 20-ig adtak időt az állami vasúttársaság vezetésének, hogy megállapodjon velük az idei béremelésekről. A hét vasúti szakszervezet 5 százalékos alanyi jogú emelést vár, a létszámhiányos munkakörökben pedig differenciáltan 2,7 százalékost. A MÁV vezetése múlt csütörtökön átlagosan 3 százalékos emelést kínált.
A kudarc esetén várható munkabeszüntetés kiterjed az összes vasúti tevékenységre. Az elégséges szolgáltásokat a sztrájk alatt is biztosítani kell, ez a személyszállításon belül az elővárosi és a távolsági közlekedésben 66 százalékot, az azon kívüli területeken 50 százalékot jelent.
Az áruszállításban viszont nincs kikötve semekkora elégséges szolgáltatás. Egy esetleges többnapos sztrájk nagy forgalmat terelne át a vasútról a kamionokra, és azt később sem lehetne könnyen visszaszerezni a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerint, ami a MÁV-csoport sztrájkolni készülő vasutasainak munkahelyeit is veszélyezteti. Különösen súlyos lehet a helyzet a munkanélküliség által amúgy is sújtott Záhony térségében, ahol az Ukrajna felől érkező vasúti árut rakják át. „Ez a tevékenység a sztrájk miatt átterelődhet a szlovákiai átrakókra, ahonnan a munkát szinte lehetetlen lesz visszahódítani” – mutatott rá Kovács Imre, a piacvezető Rail Cargo Hungaria (RCH) elnök-vezérigazgatója. Pedig Záhonyban hosszú évek óta az idén januárban nőtt először jelentősen, 35 százalékkal a forgalom, és arra is remény nyílt, hogy a Dunaferr újra Záhonyon át hozzon be alapanyagot.
(Éppen múlt pénteken tárgyalt egy 30 tagú orosz vasúti áruszállító küldöttség a magyar–orosz vasúti együttműködés erősítéséről, különös tekintettel a záhonyi térségre.)
Tamás-Vadnai Éva, az MMV Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatója attól tart, hogy az esetleges pályavasúti sztrájk a napi 10 millió forint fölötti költségen túl súlyos presztízsveszteséget is okozna cégének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.