BUX 39,352.08
+0.24%
BUMIX 3,714.21
-0.90%
CETOP20 1,755.75
+0.47%
OTP 8,158
+0.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.33%
0.00%
ZWACK 18,700
+0.27%
0.00%
ANY 1,560
-0.95%
RABA 1,075
-2.27%
+1.39%
-1.54%
-0.65%
+1.48%
+1.44%
+2.38%
-4.24%
0.00%
+2.70%
OTT1 149.2
0.00%
-1.36%
MOL 2,902
-1.02%
-2.44%
ALTEO 2,350
-0.84%
-8.11%
-2.37%
EHEP 1,020
+2.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.26%
-2.69%
-3.32%
0.00%
-2.23%
-0.83%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Magyarokat csábítanak a szlovákiai cégek

Néhány éve még szlovákiai munkavállalók tömegei ingáztak Magyarországra, mára fordult a kocka: szlovákiai autóipari és elektronikai cégek toboroznak hazánkban.

„Kedvező munkalehetőség Szlovákiában! Nálunk akár 265 ezer forintot is kereshet!” – ígérte nemrég egy szórólap, amelyet győri postaládákba dobtak be. A hirdetés szerint az autó- és az elektronikai iparba várják a magyar munkavállalókat. A szállást és a közlekedést ingyen biztosítják, a fizetés mellé étkezési hozzájárulást adnak, a szlovák nyelvtudás nem követelmény. A helyi napilap, a Kisalföld kinyomozta, hogy a nagyszombati KIA-gyárba, valamint a Samsung galántai, illetve Nagyszombat melletti üzemébe keresnek embereket.

A szórólapok mellett internetes hirdetésekkel is toborozzák a magyar munkavállalókat a szlovákiai cégek, míg évekkel ezelőtt még fordított volt a helyzet. „Viszonylag új trendről van szó, 2015 második felében kezdődött, és az indította el, hogy már Szlovákiában sincs elegendő munkaerő” – magyarázta a Világgazdaságnak Ficza János, a Workania munkaerő-közvetítő PR-menedzsere. A munkanélküliség nagyon alacsony, a foglalkoztatási szint magas, és a szlovákiai munkavállalók szintén nagy arányban vándorolnak Nyugat-Európába. Magyarország a közelség és a jól képzett, tapasztalt munkavállalók miatt kézenfekvő a munkaerő pótlására.
Különösen Pozsony és Nyitra környéke több nagy autóipari beruházást is vonzott az elmúlt években, és 100-200 kilométeres körzetben kiépült egy jelentős beszállítói hálózat is, amely felszívta a helyi képzett és képzetlen munkaerőt. „Bár nem tudni, hogy a Jaguar új gyáráért folytatott éles versenyben mivel körözte le nemrég Magyarországot Szlovákia, de biztosan nem a rendelkezésre álló képzett munkaerővel” – mondta lapunknak Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Szövetség főtitkára.  

Bár az említett hirdetésben ígért bruttó 265 ezer forintot a Workania szakértői egy kicsit sokallják az összeszerelő munkakörben, de azt alátámasztják, hogy ebben a pozícióban a legnagyobb, a cég adatai szerint 46 százalékos a különbség a szlovákiai fizetések javára, amiért már nagyon megérheti ingázniuk a magyar munkavállalóknak. A KSH adatai alapján Magyarországon a bruttó átlagkereset 247 800 forint volt tavaly, ezzel szemben Szlovákiában a bruttó átlagfizetés 295 ezer forint (950 euró) körül alakult. Vagyis átlagosan 47 ezerrel többet lehet keresni Szlovákiában, mint Magyarországon, de régiónként és ágazatonként is különböznek a kereseti viszonyok.

„A szlovákiai autóipari és elektronikai cégek toborzásának vélhetően elszívó hatása lesz az északnyugat-dunántúli munkaerőpiacra, ahol az alacsony munkanélküliség miatt már szinte csak egymástól tudják átcsábítani a munkavállalókat a cégek” – hangsúlyozta Kilián Csaba. Nemcsak a fizikai munkásoknak lehet csábító a szlovákiai munka, hanem a mérnökök és a menedzserek számára is. Esetükben sem akadály a szlovák nyelvtudás hiánya, hiszen zömmel angolul folyik a munkahelyi kommunikáció. Mivel a közeljövőben újabb nagy autógyártó cég érkezik a magyar határhoz körülbelül 60 kilométerre fekvő Nyitrába, ez a tendencia várhatóan erősödni fog. A Jaguar-Land Rover nyitrai üzemében 2018-ban kezdik meg a termelést, de folyamatosan veszik fel és tréningezik az embereket. Így egyre erősebb nyomás nehezedik majd a magyar autóipari cégekre, hogy tovább emeljék az amúgy is a magyar átlag felett lévő béreket.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek