BUX 42,990.47
-0.25%
BUMIX 3,852.18
+1.11%
CETOP20 1,798.64
-1.19%
OTP 9,148
-0.74%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.00%
+0.87%
-1.33%
ZWACK 17,300
-0.29%
0.00%
ANY 1,535
-0.32%
RABA 1,170
0.00%
0.00%
-0.61%
0.00%
-0.48%
OPUS 156.6
+3.16%
-8.50%
0.00%
0.00%
-1.36%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,834
+0.85%
+0.79%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
+0.11%
0.00%
0.00%
+4.85%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
-13.51%
0.00%
SunDell 46,000
+0.88%
0.00%
+3.31%
+2.60%
-11.11%
+0.75%
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
0.00%
+0.47%
NAP 1,202
-2.28%
0.00%
-4.59%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Támadásba lendült Simicska cége

Alig engedte vissza a bíróság a Közgépet a közbeszerezési piacra, rögvest akcióba lépett a Simicska Lajossal együtt tavaly kegyvesztetté vált építőipari cég.

A Simicska Lajos érdekeltségében álló Közgép Zrt. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, és gyors egymásutánban több ügyben is jogorvoslatot kért. A múlt héten az 55. számú főút Mórahalom–megyehatár közötti szakaszának burkolatmegerősítéséről szóló eljárást támadta meg, amely a 15,7 kilométeres főútszakaszon kívül a párhuzamos kerékpárút építését is tartalmazza. Ugyancsak a napokban nyújtott be kérelmet a 12,7 kilométeres, csomópontokkal, alul- és felüljárókkal tűzdelt 47. számú főút Hódmezővásárhelyt elkerülő szakaszára kiírt tender, illetve a 62. számú főút Szabadegyháza–ipartelep elkerülő, valamint a 21. számú főút egyik szakaszára kiírt tender miatt.

A Közgép nem reagált a Világgazdaság megkeresésére, de a versenytársak úgy érzékelik, „mindenki visszatért az eredeti startégiájához”. Vagyis a Simicska-cég azt teszi, amit a szakítás után gyakorolt: annyi pályázaton indul el, amennyin csak tud, olcsó árajánlattal vág a versenytársak alá, s mivel ezzel sem nyer, megtámadja a tendereket. Ezzel a technikával korábban hónapokra blokkolta az infrastruktúra-fejlesztésre szóló közbeszerzési eljárások eredményhirdetéseit. Simicska azt ígérte a G-nap után, hogy „minden jogi lehetőséggel” élni fog a Közgép védelmében, és a jelek szerint nem tesz mást most sem.

Közben a kormányzati oldal sem adta fel. A Közgép-piacról való kiiktatása eddig nem sikerült sem az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek szakaszán bedobott kartellgyanúval, sem a győr–gönyűi kikötőfejlesztésen orrontott hamis adatszolgáltatással. (Annyira nem, hogy az utóbbi ügy miatt az Európai Bizottság – ahogy a Világgazdaság közölte – a Közgép kizárása miatt 1,4 milliárd forint uniós támogatás visszafizetését javasolta.)

A Lázár János kancelláriaminiszter kérésére vizsgálódó Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) sem ért el áttörést, a Tisza-híd építését elnyert Közgép-A-Híd Zrt. esetében 2,5-2,5 millió forint büntetésre elegendő szabálytalanságra lelt. A kudarcok után némi meglepetésre a Kehi a múlt héten újra nekifutott az ügynek, és a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult a Tisza-híd kivitelezésére szóló tender miatt. Igaz, nemcsak a Közgépen próbál fogást találni, július során a két másik szakaszt elnyert Colas és a Strabag ügyében is jogorvoslati kérelmet adott be.

Az újabb nekifutást úgy értelmezik útépítői berkekben, hogy a kivitelezőkkel folytatott elszámolási vitához kapcsolódik, az elvégzett munka kifizetését szeretné megúszni az állami megrendelő. Az eredetileg nettó 110,8 milliárd, majd 18 milliárddal megemelt költségű projekt kivitelezői a tavaly márciusban leállított építkezésen elvégzett munkákért, károkért összesen mintegy 70 milliárd forintra tartanak igényt. Ami a takarékos közpénzfelhasználást illeti, ez rosszul fest: az összesen 29 kilométeres szakasz durván harmadáig – a híd feléig – készült el, részben feleslegesen, hiszen sztráda helyett gyorsút épül, és nem is teljesen azonos nyomvonalon.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek