BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Patthelyzet a Hanjin körül

A Hanjin Shipping tengeri áruszállító vállalat úton lévő hajóinak 14 milliárd dollár értékű árut kellene eljuttatniuk a címzettekhez, ám erre még várni kell. Hogy mennyit, azt egyelőre képtelenség megmondani. Annyi biztos, hogy a múlt héten Szöulban csődvédelemért folyamodó óriáscég számára csupán három kikötő számít biztonságosnak. A konténerhajók Los Angeles, Szingapúr és Hamburg kikötőjében horgonyozhatnak le, és rakodhatnak ki anélkül, hogy megkockáztatnák a hajó vagy a szállítmány lefoglalását. Másutt ugyanis ezt nem tehetik meg, ami komoly bizonytalanságot jelent mind a cég, mind a szállítmányozók, mind a megrendelőik körében. Óvatosságra int, hogy a cég nyolc hajójára már rátették a kezüket a hitelezők. De még az említett három alapkikötőben sem tudni, hogy a partot érés után előre fizetéssel vagy hitelbe rámolják le a konténereket. Nem is keveset, hiszen egy nagy szállítóhajóra nyolcezernél is több konténer fér fel. Szingapúrban például teljes a káosz emiatt, s amíg a költségviselő fél szerepe nem tisztázott, nem mozdulnak meg a daruk. A tanácstalanság teljes, jelenleg a Hanjin 43 konténerhajója tart célállomása felé abban a reményben, hogy ki is tud kötni. Vagy csatlakozik a kikötők előtt kényszerből veszteglő 39 társához – írja a The Wall Street Journal iparági forrásokra hivatkozva.

Még kaotikusabbá teszi a helyzetet, hogy a konténerhajók üzemeltetői közötti árumegosztási megállapodások miatt a Hanjin „óriásdobozai” a többi között a kínai Cosco, a tajvani Evergreen és a japán Kawasaki hajótársaság fedélzetén is tízezerszám megtalálhatók. Hogy ezeket miként kezelik majd, nem tudni. A Samsungnak például 38 millió dollár értékű áruja rekedt a tengeren, ezek helyett a megrendelt árut a dél-koreai cég 16 charterjárattal repíti majd célállomására – zömmel Amerikába –, persze saját költségén.

A kialakult helyzeten nyerészkedni is lehet. Az Egyesült Államok és Kelet-Ázsia közötti fuvarok a Hanjin csődje után 40-50 százalékkal drágultak. Sőt a Freightos szállítmányozó friss adatai szerint egykonténernyi áru kikötőből kikötőig történő szállításáért ma 4423 dollárt kérnek, szemben a múlt keddi 2835 dollárral. Az árak egy-másfél hónap múlva térhetnek vissza szokásos szintjükre, addigra mindenképp megoldást kell találni a Hanjin ügyére.

Eközben a hajókon is egyre nagyobb a nyugtalanság, a dél-kínai tengeren hajózó egyik Hanjin konténerszállító kapitánya a készleteik merüléséről számolt be, s arról, hogy takarékossági intézkedéseket vezettek, be: leállítottak a klímát, csökkentették a fejadagokat. A hajó 12 napja vesztegel a kínai partoknál, miután Szöulból arra utasították, hogy ne kössön ki Kínában, mert zár alá vehetik a hajót.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.