Cégvilág

Egyre nagyobb adatforgalomhoz jutunk az előfizetésekkel

Egyre inkább megéri internetes adattartalmat fogyasztani, tekintve, hogy a hírközlési szolgáltatók a megelőző évekhez képest több adattartalmat nyújtanak díjcsomagban foglalt forgalom, opciók vagy akciók keretében, akár változatlan árért is - derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2016-ot vizsgáló, a hírközlési szektorra vonatkozó elemzéséből kedden.

A hatóság a folyamat másik tényezőjeként említette, hogy a Magyar Telekom 30 napnál hosszabb ideig tartó adatopció-szolgáltatást vezetett be.

Az MTI-hez kedden eljuttatott összegzésből kiderült, hogy a szolgáltatások kínálatában a legjelentősebb változtatások többségét egyetlen szolgáltató, a Vodafone vitte végbe, a szolgáltatóhoz kötődik a 2016-ban bevezetett 71 telefon- és internet-díjcsomag háromnegyede, több szolgáltatást pedig elsőként vezetett be a vállalat.

A Telenor a mobilhangajánlatainak összetételét alakította át, a Magyar Telekom pedig új internetcsomagokat dobott piacra, és régi mobiltelefon-csomagokat vont ki az értékesítésből. Az Invitel vezetékes telefon- és internetkínálatának palettáját rendezte át, a UPC viszont nem változtatott szolgáltatási portfólióján.

Az NMHH vizsgálata alapján tavaly - az egységes Eurotarifáról a Szabályozott Európai Roamingtarifára történő áttérés eredményeként - az előfizethető mobiltelefon-díjcsomagok döntő többségénél csökkentek a roamingpercdíjak, az áresés azonban mégsem hatott jelentősen az ágazati árszínvonalra, mivel a hazai telefonálási szerkezetben csekély a roaming részaránya. Kártyás előfizetésnél havonta csupán egy, havidíjas csomaghasználatnál öt perc az átlag.

A roamingdíj-csökkenésen kívül két vezetékes szolgáltató változtatott telefonos tarifáin. Az Invitel egyetlen díjcsomagjának különböző feltételű havidíjait módosította, a UPC pedig két tarifacsomagjának havi előfizetési díját csökkentette. A többi szolgáltatás - mobiltelefon, internet - listaára nem változott.

A Központi Statisztikai Hivatal adataira alapozva a hatóság elemzésében felidézte, hogy tavaly a hírközlési szektorban az árak csekély mértékben, 1,1 százalékkal nőttek. A növekedés elsősorban a mobilhang- és internetszolgáltatások 2015-ös átfogó áremeléseinek áthúzódó hatásából eredt, a tárgyévi piaci folyamatok minimális hatást gyakoroltak az árindexre. Mindeközben a nemzetgazdaság egészében - az előző két év árcsökkenése után - 2016-ban a fogyasztói árak 0,4 százalékkal emelkedtek.

mobilkommunikáció adatforgalom internet előfizetés
Kapcsolódó cikkek