Cégvilág

Kísérlet a csődegyezségre

A patinás Gordiusz 95 Zrt. 2,4 milliárd forinttal maradt adós a neki bedolgozó vállalkozóknak. A cég a Köki Terminál után a mohácsi vágóhídon is befürdött.

Kedden adják át a Csányi Sándor érdekkörébe tartozó, több mint 20 milliárd forintból megépített mohácsi vágóhidat, az ünnep azonban nem lesz teljesen felhőtlen. Legalábbis az építkezésen dolgozó vállalkozások közül azoknak, amelyek a Gordiusz 95 Zrt.-vel álltak szerződésben. A vágóhíd villamos berendezéseinek szerelését vállaló Gordiusz ugyanis nem tudta maradéktalanul kifizetni a neki bedolgozó vállalkozásokat, és néhány hete csődvédelmet is kért. Szerdán csődegyezségi tárgyalás lesz, amelyen az rendezését és a kilábalás forgatókönyvét kell vázolnia a Gordiusznak több mint 150 hitelezője előtt. A cégben résztulajdonos Kovács István nem reagált a Világgazdaság megkeresésére, de a csődegyezségi javaslat vázolja a csődhelyzet kialakulását és a megoldást is.[caption id="" align="alignleft" width="600"]Kép: MW Kép: MW[/caption]

A tekintélyes referencialistával rendelkező Gordiusz 6 milliárd forintot meghaladó árbevételt és 91 milliós nyereséget ért el még 2011-ben, azóta azonban folyamatosan csökkent a forgalma. Tavaly már csak 2,2 milliárd volt a cég árbevétele, és csaknem 750 milliós veszteséget kellett elkönyvelnie, miközben a saját tőkéje mínusz 200 millió forint alá csúszott. A cég megingásának okai között előkelő helyen szerepel az a 400 milliós rés, amelyet a Köki Terminál 2012-es bedőlése okozott, de számos más megrendelője is felszámolás alá került (például a Gropius vagy a Pannon Nívó). Az építőipari szakcégek tevékenységét igen kockázatosnak nevezi a Gordiusz, és saját üzletágából egy tucat felszámolás alá került társaságot sorol fel, hozzátéve, hogy a „nagy generálcégek minden fellelhető módszerrel az alvállalkozók fedezeteit vonják el”, például a kikényszerített szerződési feltételekkel, irracionális kivitelezési határidőkkel és kötbérterhelésekkel. A csődöt megelőző végső csapásként pedig a Market Építő Zrt.-vel a mohácsi vágóhídon végzett munkák elszámolását jelöli meg.

A Gordiusz több mint 2,4 milliárd forint tartozást halmozott fel, ebből a Raiffeisen biztosított követelése 800 milliót tesz ki, a nem biztosított 1,6 milliárdból másfél milliárd a szállítók követelése. Az egyezségi javaslatban nem kevesebb szerepel, mint hogy 372 millió forint kárt okoztak a Market intézkedései a Gordiusznak. Csak 23 millió forint értékben fogadott el egy 126 milliós (pótmunkát is tartalmazó) teljesítésigazolást, 84 milliós jól teljesítési garanciát hívott le még szavatossági időben, és 185 milliós kötbért érvényesített – sorolja a tételeket. Ez több mint a harmada a teljes, 890 milliós leszerződött összegnek. Hogyan lehetséges ez, amikor az átadás előtt álló vágóhíd villamos berendezéseit átvették, azok működnek?

A Market szerint nem felel meg a valóságnak az, hogy kárt okoztak volna. A 126 milliós teljesítésigazolás „jórészt már elszámolt, illetve pótmunkának nem minősülő, el nem számolható tételekből állt”. „Ezek nem a mi döntéseink és véleményünk, pótmunkát a megrendelő igazolhatott a Gordiusznak” – hangsúlyozza a Market a Világgazdaságnak adott válaszában. A Gordiusz a kérdésben a tszsz (a viták rendezésének gyorsítására létrehozott teljesítésigazolási szakértői szerv) döntését kérte, ez pedig a Market által készített elszámolást hagyta jóvá – szól a válasz.

A Market azt állítja, hogy a Gordiusz teljesítése mindvégig késett, akadozott, így más vállalkozókat kellett bevonni. A Gordiusz csaknem 900 millió forintos teljesítése 97 százalékának a pénzügyi rendezése megtörtént, annak ellenére, hogy a határidők túlnyomó részét jelentősen elmulasztotta. A késedelmi kötbér érvényesítésére a Market a teljesítési bankgaranciát vette igénybe (nem szavatossági időben). A Market jogosult volt a bankgarancia lehívására, mivel a Gordiusz a mai napig nem szolgáltatott jótállási biztosítékot, holott 61 hónap jótállást vállalt. A vitatott bankgarancia-lehívást a tszsz ugyancsak vizsgálta, és indokoltnak találta. A Market állítása szerint nem felel meg a valóságnak a 185 milliós kötbérigény, annál kevesebbről van szó.

vágóhíd Mohács Csányi Sándor köki
Kapcsolódó cikkek