Új céggel gyarapodott a Strabag
Új céggel gyarapodott az osztrák építőipari mamut magyarországi csoportja: bejegyezték a Strabag Generálépítő Kft.-t. Tulajdonosa közvetlenül az ausztriai Spittal an der Drauban bejegyzett Strabag AG, és a 2015-ben közel 57 milliárd forint árbevételt elérő Strabag-MML Magas és Mérnöki Létesítmény Építő Kft. szétválásával jött létre.
A mérlegtervezet szerint a Generálépítő félmilliárd forint saját tőkével vált ki, a kötelezettségekből 2 milliárd, a követelésekből bő 6 milliárd forintnyit vitt magával.
[caption id="" align="aligncenter" width="600"]
Kép: MW[/caption]
A Strabagnál a 2016-os forgalomról és eredményről egyelőre nem közöltek előzetes adatokat a Világgazdasággal, de érzékeltették, hogy a csoport „erősen nyereséges” volt a múlt évben. Ez némi meglepetést jelent, hiszen – amint a Világgazdaság korábban megírta – a múlt évben összesen 13 milliárd forintot vett ki az anyacég három, együttesen 150 milliárdos forgalmat elérő leánycégéből osztalékágon, illetve tőkecsökkentés formájában. A legtöbbet, 5 milliárdot éppen a Strabag MML-ből úgy, hogy a 2,5 milliárd forint nyereségén túl az eredménytartalékból is lecsíptek. A pénzkivétből arra következtettek a piacon, hogy a Strabagnak nincs égető szüksége új beruházásokra magyarországi ténykedéséhez, azaz kevesebb megrendelésre számít.
A Strabagnál is azzal kalkulálnak, hogy a megrendeléseik egyre inkább eltolódnak a magánszektor felé. Az tény, hogy a legnagyobb gyárak – mint a győri Audi, a kecskeméti Mercedes vagy a gyöngyöshalászi Apollo Tyres – építkezéseinek részese a Strabag. Ugyanakkor teljesen nem maradt közpénzes megrendelések nélkül, olyan tendereken nyertek Strabag cégek, mint például a 14 ezer főre tervezett székesfehérvári Sóstói Stadion 12,6 milliárd forintos projektje. De jutott az osztrák magasépítőnek a Liget Budapest projektből egy négymilliárdos darab, és – a West Hungária Bau Kft.-vel közösen – a győri Széchenyi Egyetem 7 milliárdos kollégiumi építkezéséből is. Idén az eddigi legnagyobb nyeremény a csaknem 33 milliárdos útépítés: a Strabag Építő Kft. és a Strabag AG konzorciuma fejlesztheti az M2-es Budapest–Vác déli csomópont közötti szakaszt gyorsforgalmi úttá.


