Cégvilág

A vidéki repterek is szeretnének felkerülni a cargotérképre

A budapesti repülőtéren az utóbbi időben jelentősen nőtt a cargoforgalom, mindeközben a két nagy vidéki légikikötő üzemeltetője is dolgozik a rend­­szeres áruszállító járatok beindításán.

A budapesti reptéren szárnyal a cargoforgalom, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren idén az első három hónap alatt több mint harmincezer tonna légi árut mozgattak meg. A repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) által regisztrált 32,3 százalékos első negyedéves cargonövekedés jelentős mértékben meghaladja az európai átlagos bővülést, amely ebben az időszakban 8 százalékot ért el – közölte a BA. Vidéken még csak a lehetőségeken dolgoznak.

A Debreceni Nemzetközi Repülőtérnek az a célja, hogy beinduljon egy ilyen jellegű szolgáltatás – mondta a Világgazdaságnak Herdon László, az Airport Debrecen Kft. ügyvezetője. Épp ezért most kezdték el felmérni a régióban lévő termelő- és kereskedőcégek körében, hogy mekkora igény lenne egy ilyen szolgáltatásra. Statisztikák ugyanis nem állnak rendelkezésre, de az ismert, hogy jelentős mennyiségű olyan légi árut szállítanak a régióból közúton például Budapestre vagy Bécsbe, amelyet akár már Debrecenben repülőre lehetne rakni – mondta Herdon. Az igazgató szerint az áruk Debrecenen keresztüli légi fuvarozása a szállítási idő és a költségek szempontjából is kedvezőbb lenne a régiós importőröknek, exportőröknek.

Forrás: shutterstock

A cél tehát, hogy Debrecen felkerüljön a légi teherszállítás térképére – hangsúlyozta az igazgató, aki úgy látja, hogy Budapest mellett bőven elférne egy ilyen szolgáltatás, mely a debreceni és a közeli városokban működő vállalkozások mellett a távolabbi, akár a határ túloldalán lévő – ukrajnai vagy romániai – cégek ilyesfajta igényeit is ki tudná elégíteni. A fuvaroztatók szempontjából ehhez arra lenne szükség, hogy csaknem napi szinten közlekedjenek a cargogépek Debrecenből az európai nagyvárosokba.

Sok esetben a kifejezetten áruszállító repülők mellett a személyszállító járatokon is fuvaroznak – üzletszerűen – árukat. Akár egy ilyen megoldás is elképzelhető – legalábbis kezdeti lépésként – Debrecenben, ahová a Lufthansa heti három alkalommal indít járatokat Münchenből. Amennyiben a német légitársaság növelné kapacitását, illetve a gépei méretét, az nagy lendületet adhatna a debreceni légi teherszállítás beindításának.

A Hévíz-Balaton Airport Kft. adminisztratív és a repülésvédelmi átvizsgálás szempontjából is megfelel a légiáru-szállítás követelményeinek – mondta a Világgazdaságnak Benkő Attila, a társaság ügyvezetője, akitől azt is megtudtuk, hogy jelenleg nincs rendszeres cargoforgalom a reptéren. A társaság dolgozik azon, hogy ebből az ad hoc jellegű szállításból idővel folyamatos tevékenység lehessen. Ez azonban sok, a reptértől független tényezőn múlik. (Például, hogy adott-e olyan mennyiségű termék a régióban, amelynél már megérné egy cargocégnek járatokat indítania.) A reptérre egyébként egy időben a DHL is közlekedtetett gépeket, s élő állatokat is szállítottak a Balaton, illetve Hévíz közelében lévő (egykori sármelléki) repülőtérről.

Új logisztikai bázisok a budapesti reptéren

A budapesti repülőtéren rövidesen két új logisztikai bázist adnak át a csomagküldő szolgálatok (az integrátorok) jobb repülőtéri kiszolgálása érdekében. Az új logisztikai bázisok mellett a Budapest Airport hozzákezdett egy 150 ezer tonnás éves kapacitású, Cargo City névre keresztelt logisztikai központ fejlesztéséhez is. A 2019-es átadásra tervezett projekt előkészítése megkezdődött. Budapesten optimálisak a feltételek a cargojáratok további bővítéséhez – nyilatkozta Kossuth József, a Budapest Airport cargofejlesztési vezetője. | VG

 

repülőtér cargo
Kapcsolódó cikkek