Az e-matricák mobil ellenőrzésére szolgáló járművek számának bővítése nélkül szeretné növelni a lefedettséget a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., mégpedig úgy, hogy meglévő autóik haladás közben is tudjanak adatokat gyűjteni – mondta Veres István, a NÚSZ díjellenőrzési igazgatója egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen. A társaság jelenleg 45 járművel és 61 fix telepítésű kamerával figyeli az e-matricák érvényességét. Az állandó helyen lévő kamerák számát nem szükséges gyarapítani – válaszolta a Világgazdaság kérdésére az igazgató. A kamerarendszer műszaki fejlettségét jelzi, hogy az elhaladó járművek 98 százalékánál felismerik a rendszámot.
A NÚSZ egyébként az elmúlt évben 303 millió esetben ellenőrizte az érvényes e-matricák meglétét a díjköteles úthálózaton. Az ellenőrzések száma nemcsak az elmúlt évek fejlesztéseinek, hanem a díjköteles úthálózat kiterjesztésének, az új – például megyei – matricák megjelenésének is köszönhető, hiszen 2014-ben még csak 133 millió, 2015-ben pedig 208 millió alkalommal gyűjtöttek adatokat – mondta Börzsei Tibor, a NÚSZ vezérigazgatója.
Tavaly rekordot döntött a pótdíjas eljárások száma, a NÚSZ ugyanis az elmúlt évben közel 731 ezer esetben küldött pótdíjfizetési felszólítást a bliccelő autósoknak, ez 42 százalékos növekedés a 2015-ös 515 ezer és több mint két és félszeres bővülés a 2014-es 276 ezer esethez képest. Az elmúlt évben pótdíjakból 5,8 milliárd forint folyt be, ami tizede az e-matrica-értékesítésből származó összegnek – válaszolta lapunknak a vezérigazgató. Tavaly ötmillió rendszámra mintegy 13 millió e-matricát vásároltak.
Az ellenőrzési rendszer azonban még így sem mindenki számára elrettentő – mondta a vezérigazgató, aki kifejtette: a megbüntetett autósok közel fele egyáltalán nem vesz matricát. Jelentős azok száma, akik abban reménykednek, hogy megúszhatják a bliccelést, és akár egy bírósági eljárást is bevállalnak. A pótdíjas eljárások 21 százaléka azokat érinti, akik csak a díjköteles útra történő felhajtás után váltottak matricát, de ők sem úszhatják meg a csaknem 15 ezer forintos pótdíjat. A pótdíjasok 29 százaléka pedig valamit eltéveszt, például rosszul adja meg a rendszámot – ezt később, 1470 forintos eljárási díj fejében lehet korrigálni.
A legtöbb pótdíjas eljárás, mintegy 157 ezer eset a legnagyobb forgalmú M1-es autópályához köthető, a második helyet az M7-es, a harmadikat pedig meglepetésre az M0-s foglalja el – itt minden kilométerre 7631 eset jut – emelte ki Börzsei Tibor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.