BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még több helyen ellenőriznek

Tavaly 731 ezer esetben használták az autósok matrica nélkül a fizetős útszakaszokat, a bliccelők fele a felszólításra sem fizet.

Az e-matricák mobil ellenőrzésére szolgáló járművek számának bővítése nélkül szeretné növelni a lefedettséget a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., mégpedig úgy, hogy meglévő autóik haladás közben is tudjanak adatokat gyűjteni – mondta Veres István, a NÚSZ díjellenőrzési igazgatója egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen. A társaság jelenleg 45 járművel és 61 fix telepítésű kamerával figyeli az e-matricák érvényességét. Az állandó helyen lévő kamerák számát nem szükséges gyarapítani – válaszolta a Világgazdaság kérdésére az igazgató. A kamerarendszer műszaki fejlettségét jelzi, hogy az elhaladó járművek 98 százalékánál felismerik a rendszámot.

A NÚSZ egyébként az elmúlt évben 303 millió esetben ellenőrizte az érvényes e-matricák meglétét a díjköteles úthálózaton. Az ellenőrzések száma nemcsak az elmúlt évek fejlesztéseinek, hanem a díjköteles úthálózat kiterjesztésének, az új – például megyei – matricák megjelenésének is köszönhető, hiszen 2014-ben még csak 133 millió, 2015-ben pedig 208 millió alkalommal gyűjtöttek adatokat – mondta Börzsei Tibor, a NÚSZ vezérigazgatója.

Tavaly rekordot döntött a pótdíjas eljárások száma, a NÚSZ ugyanis az elmúlt évben közel 731 ezer esetben küldött pótdíjfizetési felszólítást a bliccelő autósoknak, ez 42 százalékos növekedés a 2015-ös 515 ezer és több mint két és félszeres bővülés a 2014-es 276 ezer esethez képest. Az elmúlt évben pótdíjakból 5,8 milliárd forint folyt be, ami tizede az e-matrica-értékesítésből származó összegnek – válaszolta lapunknak a vezérigazgató. Tavaly ötmillió rendszámra mintegy 13 millió e-matricát vásároltak.

Az ellenőrzési rendszer azonban még így sem mindenki számára elrettentő – mondta a vezérigazgató, aki kifejtette: a megbüntetett autósok közel fele egyáltalán nem vesz matricát. Jelentős azok száma, akik abban reménykednek, hogy megúszhatják a bliccelést, és akár egy bírósági eljárást is bevállalnak. A pótdíjas eljárások 21 százaléka azokat érinti, akik csak a díjköteles útra történő felhajtás után váltottak matricát, de ők sem úszhatják meg a csaknem 15 ezer forintos pótdíjat. A pótdíjasok 29 százaléka pedig valamit eltéveszt, például rosszul adja meg a rendszámot – ezt később, 1470 forintos eljárási díj fejében lehet korrigálni.

A legtöbb pótdíjas eljárás, mintegy 157 ezer eset a legnagyobb forgalmú M1-es autópályához köthető, a második helyet az M7-es, a harmadikat pedig meglepetésre az M0-s foglalja el – itt minden kilométerre 7631 eset jut – emelte ki Börzsei Tibor.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.