Cégvilág

Milliárdokat hoz Budapestnek a futómánia

Negyven százalékkal több külföldi futó nevezett be már most az őszi budapesti félmaratonra, mint tavaly ilyenkor.

Negyven százalékkal több külföldi futó nevezett be már most az őszi budapesti félmaratonra, mint tavaly ilyenkor. A világ egyik legszebb versenyhelyszínét kínáló Budapesten már a vendégéjszakák csaknem egy százalékát a három nagy futóverseny – Telekom Vivicittá, Wizz Air Félmaraton, Spar Maraton – közönsége adja, akik kísérőikkel érkeznek a viadalra, és átlagosan 3,2 napot töltenek el itt. A KPMG tanulmánya a budapesti futóturizmus növekedését és a versenyek hozadékát pontos számokkal érzékeltette tavaly. Mint emlékezetes, a 2015-ben mért 65,5 ezer vendégéjszaka 2016-ra 68 ezerre emelkedett, és mint Kocsis Árpád, a Budapest Sportiroda (BSI) ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, a trend tovább folytatódik, a tavaszi félmaratonra 7-8 százalékkal több külföldi nevezett, mint korábban. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a vendégéjszakák száma is gyarapodni fog, ha minden az előzetes jelek szerint alakul.

A magyar főváros nagyon trendi, minden korosztályban népszerű úti céllá vált, már szájhagyomány útján terjed a jó híre, ami a legértékesebb reklám. Olyannyira, hogy – mint a versenyeken folyamatos felmérésekből kiderül – a versenyzők 55 százaléka ismerősét követve jön el futni Budapestre, és 97 százalékuk turistaként vissza akar térni, jellemzően három éven belül. Az internet térhódítása, azon belül is a közösségi oldalak népszerűsége minden korábbinál egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi a reklámozást – mondja Kocsis Árpád, utalva az őszi Wizz Air Félmaraton kapcsán kitört nevezési lázra, ami a tavaszi európai félmaratonokra ráhirdetve szökött hirtelen magasra most.

A futóbiznisz volumenét érzékelteti: egy reprezentatív felmérés szerint már 850 ezerre teszik a többé-kevésbé rendszeresen futó magyarok számát, és 120-150 ezerre azokét, akik legalább egy versenyen elindulnak évente. Ha kétszer ennyien futnának, akkor is csak a nemzetközi átlagot érnénk el.

A futóból lett turista nemzetközi jelenség, a versenyek többségét csak egyszer futják le a jelentkezők, akik bőséges kínálatból mazsolázhatnak. Nemzetközi szinten jegyzett maratont és félmaratont 101 országban rendeznek, nem egyet extrém, illetve felülmúlhatatlan helyszínen, például a Bajkál-tó jegén, a kínai nagy falon és annak mentén, valamint az Északi- és a Déli-sarkon. Ilyen helyszínekkel kell versenyeznie Budapestnek, de a város tud valamit, mert egyre nagyobb az érdeklődés iránta. Bővülni azért még van hova, a budapesti maratoni és félmaratoni távokon 10 ezren indulnak, ami még messze van a New York-i 60 ezres vagy a berlini és a párizsi 50 ezres résztvevőszámtól. Azok nevezési díjá­tól is, a magyar versenyek olcsónak számítanak a 20-70 eurós részvételi díjaikkal. Arról persze szó sincs, hogy ide a szerényebb jövedelműek jönnének: a nevezők többsége magasan kvalifikált, igényes és sokat költő vendég, aki négycsillagos hotelben foglal szállást. A futóversenyekre érkezők körében még mindig a kereskedelmi szálláshelyek viszik a prímet, Airbnb-n a futóknak egyharmada száll csak meg.

A versenyekhez kapcsolható költés tavaly meghaladta a 3 milliárd forintot, az adóbevétel pedig az egymilliárdot – mutat rá a versenyekben rejlő gazdasági potenciálra a BSI vezetője. A futóversenyek vendégéjszakaszáma egy kicsit kevesebb, mint a vizes világbajnokságé lesz, viszont futóversenyt minden évben rendeznek.

futóverseny turizmus Wizz Air KPMG telekom vivicittá
Kapcsolódó cikkek