Cégvilág

Triplázhatja termelését a magyar hamburgerlánc

Manapság elvárható idehaza, hogy 2000-2500 forintért enni és inni is kapjon a vendég egy fast casual étteremben – mondta lapunknak a Zing Burger egyik alapító tulajdonosa. Susánszky Ádám beszélt a franchise-hálózattá válás lépéseiről és a hamburgerpiac túltelítettségéről is.

Az előző évi forgalmat megduplázva több mint 600 millió forintos árbevételt értek el tavaly. Mi a növekedés kulcsa?

Mesebeli történetnek tűnhet azok után, hogy az üzlettársammal, Csanda Eszterrel 2013-ban először egyetlen furgonból adtunk el napi 200 hamburgert. De sokat számított, hogy neki a gasztronómiában és a rendezvényszervezésben, nekem a vendéglátásban volt jelentős, tizenöt éves tapasztalatom. Az előző étteremben volt 10-12-féle hamburger, az ott töltött utolsó három év a folyamatos termékfejlesztésről szólt. Próbáltam megtalálni azt az 5-7 típust, amelyet majd egy másféle konyhatechnológiára átültetve forgalmas helyeken is nagy mennyiségben tudunk kínálni. Kész receptekkel, kidolgozott koncepcióval indultunk el, de rögtön az elején nagy kihívásokkal kellett megküzdenünk, például, hogy hogyan tartsuk frissen az alapanyagokat egy fesztiválon, vagy logisztikailag hogyan építsük fel az áruszállítást.

Eltelt négy év, mekkora jelenleg a termelői és a humánkapacitás?

Éppen most jön egy nagy ugrás. Egy 1000 négyzetméteres angyalföldi gyártócsarnokba költöztetjük az üzemünket a Király utcából, így az eddigi 2-3 ezer adag helyett rövidesen napi 8-10 ezer ételt is elkészíthetünk. Az állandó létszám 70-80 fő, de szezonálisan 25-30 százalékkal is bővül a kör.

Vannak olyan összetevők, amelyeknél elkerülhetetlen az

Amit csak tudunk, legyen az Angus marhahús, bármilyen zöldség vagy éppen étolaj, a közvetítői helyett egyenesen a magyar termelőktől szerezzük be, de például a hasábburgonyánk egy belga cégtől származik, a cheddar sajt pedig Angliából.

A négy étterem és a két food truck mellett egy állandó egységet tartanak fenn a Street Food Karavánban. A további bővülést a franchise-hálózatra bízzák?

Fontos lépcsőfok a hálózatépítés, de nem törekszünk rá mindenáron. Ha megtaláljuk a megfelelő partnereket, megjelenhetünk Budapest külső kerületeiben, illetve több megyeszékhelyen, amint például Debrecen, Szeged, Pécs vagy Győr. De érdeklődtek már Romániából, Szlovákiából és Szlovéniából is.

Mekkora a bekerülési költség, és mikor állhat fel az első bástya?

Idehaza 130-180 ezer euró, azaz mintegy 40-55 millió forint, ez az alapterülettől és az elhelyezkedéstől is függ. A Zing-franchise díja 8 százalék, ami a kedvezményekkel akár 6 százalékra is csökkenhet, az első évben 30, a másodikban 50 százalékos megtérülést ígérünk. A struktúra áprilisi meghirdetése óta 20-30 jelentkező volt, kell még két-három hónap, hogy megtaláljuk azt az egy-két külső partnert, akivel az idei év végén vagy a jövő év elején első körben leszerződünk. Egy új üzlet 10-15 munkahelyet teremthet.

Melyek a minőségi sztenderdek, amelyekből a terjeszkedéssel sem enged a vállalat?

Mi biztosítjuk a saját készítésű hamburgerzsömlét és húspogácsát. A tervezett külpiacok felé – ami lehet Ausztria, Horvátország vagy Lengyelország is – csak akkor nyitunk, ha el tudjuk látni alapanyaggal Budapestről vagy egy termelőüzem odatelepítésével. A legtöbb arculati és minőségi elemet meghatározzuk, akárcsak az italportfóliót és a marketinget, de lehetnek olyan elemek, amelyeket sikeres helyi kipróbálás után behozunk a központi céghez.

A magyar pénztárcához mérten mennyiért lehet ma eladni egy hamburgert?

Fontos tisztázni, hogy a fast casual étteremláncok kategóriájába tartozunk, a hagyományos gyorséttermektől eltérően a fogások frissen, rendelésre készülnek, mégis pár perc alatt kézhez kapják a vevők. Ebben a szegmensben ma jogos elvárás, hogy 2000-2500 forintért egyen és igyon is a vendég.

Rendkívül telített a hazai hamburgerpiac. Miért?

Csak Budapesten több mint 200 szereplő van, sokan próbálkoznak. Nem véletlen: alacsony a belépési küszöb, az otthoni kísérletezés után egy 20 négyzetméteres üzlethelyiségben akár 400-500 ezer forintból is megvan az induló konyhatechnológiai csomag rostlappal, fritőzzel. Sokaknak ez jelenti az önállóságot, a vállalkozóvá válást, de annyi egyéb étterem és street food van, hogy nehéz a felszínen maradni. Legyen szó a nápolyi pizza és a barbecue-ételek reneszánszáról, vagy a vietnami és koreai levesbárokról, a következő években is jöhet hat-nyolc újdonság.

magyar hamburgerlánc Zing Burger hamburger
Kapcsolódó cikkek