Cégvilág

Tovább öregedett a hazai autópark

Tavaly év végén 14,1 év volt a forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora, szemben az egy évvel korábbi 13,9 évvel. Egyelőre tehát a dinamikusan emelkedő újautó-értékesítés is csak lassítani volt képes a 2008-as válság óta tartó öregedési tendenciát. A Jóautók.hu elemzéséből az is kiderül, hogy miközben 2017-ben öt százalékkal nőtt a hazai gépjármű-állomány, annak területi eloszlása – a gazdasági fejlettség függvényében – továbbra is igen egyenlőtlen.

Tavaly 116 ezer új autót adtak el, 20 százalékkal többet mind egy évvel korábban. Egyelőre azonban a kilenc év után ismét a 100 ezres szint fölé kerülő eladásszám is csak lassítani tudta a hazai személyautópark öregedését. A magasabb átlagéletkorhoz komoly mértékben hozzájárul az is, hogy tavaly több mint 155 ezer használt személyautót hoztak be az országba, ezek 60 százaléka pedig legalább 10 éves volt.

Forrás: AFP

Idén várhatóan további tízezerrel nő majd az újautó-eladások volumene, azonban az átlagéletkor csökkenéséhez ez sem lesz elegendő. Ahhoz a használtautó-import korösszetételének is változnia kell, amit csakis a jelenlegi szabályozás módosításával, a fiatalabb autók behozatalának ösztönzésével lehet elérni

– magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

A hazai személygépjármű-park közel öt százalékkal bővült tavaly, így ezer főre immár átlagosan 350 autó jut.

A gazdasági fejlettség mértéke szoros összefüggésben van az autók számával: míg Pest megyében 407, Győr-Moson-Sopron megyében 402, Vas megyében pedig 398 autó jut ezer főre, addig Észak- és Kelet-Magyarország egyes megyéi komoly lemaradást mutatnak ezen a téren. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében mindössze 271 az ezer főre jutó autók száma, de Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Szabolcs-Szatmár és Hajdú-Bihar megyében sem emelkedik 300 fölé ez az érték.

A hazai személyautó-park negyedét két márka, az Opel (14 százalék) és a Suzuki (12 százalék) teszi ki. A második negyeden további három márka, a Volkswagen (10 százalék), a Ford (8 százalék) és a Renault (6 százalék) osztozik.

Az utcaképet egészen az ezredfordulóig alapvetően meghatározó szocialista autómárkák ugyanakkor lassan teljesen kikopnak a hazai utakról. Ebben a körben csak az előző évben az állomány hatodát vonták ki a forgalomból. Az 1990-ig gyártott modelleket vizsgálva tízezer feletti példányszámmal immár csak a Lada (25 ezer) és a Trabant (13 ezer) büszkélkedhet, ezer példány felett további öt márka képviselői állnak még forgalomban: Wartburg, Skoda (7-7 ezer), Polski Fiat (4 ezer), UAZ és Dacia (1000-1000 darab).

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek