Egyre komolyabban veszik a bíróságok a street artot – tudósított a Washington Post. Korábban a graffitiművészek leginkább illegalitásban működtek, mostanában viszont egyre gyakrabban áll a pártjukra a törvénykezés. Legutóbb a svéd H&M ruházati cég fázott rá erre, miután egy néhány hónapja indított kampányában egy street art alkotás is szerepelt.
A ruházati cég New Routine sportöltözékeit bemutató fényképes és videós hirdetésekben az egyik modell egy olyan fal mellett látható, amelyen a Los Angeles-i Jason „Revok” Williams falfestménye is ott van.
Revok egy brooklyni kézilabdapályán készítette el az ominózus fekete színű hullámmintás falfestményt.
Miután a művész észrevette, hogy a reklámban felhasználják az alkotást, januárban egy levelet küldött a ruházati kereskedőnek az ügyvédje által, amelyben arra kérte a céget, hogy hagyjon fel a művész jogdíjas munkájának jogosulatlan használatával.
A H&M első reakciója erre az volt, hogy ellenkeresetet nyújtott be arra hivatkozva, hogy egy illegális akció során létrehozott alkotást nem védhet a szerzői jog. Miután azonban a street art rajongói és támogatói a közösségi médiában támadni kezdték a ruházati céget, és a bojkottjára szólítottak fel, a svéd cég visszalépett.
Másképp kellett volna megközelítenünk ezt a kérdést
– kért elnézést egy közleményben a társaság.
A cég azt is közölte: nem állt szándékában a nyilvános művészetet támadni, vagy a street art legalitását megkérdőjelező vitát szítani. Emellett megköszönték a kommentelőknek, hogy felhívták a figyelmet erre a kérdésre. Azóta a cég a vitatott hirdetést leszedte a honlapjáról.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatják.