Meglepte Donald Trump amerikai elnököt a Harley Davidson döntése, hogy az Egyesült Államokból külföldre helyezi át gyártásának egy részét – számol be a The Washington Post.
A Harley-Davidson szerint, ha az óriási költségemelkedést a kereskedőkre és a kiskereskedelmi fogyasztókra hárítaná át, az azonnali és tartósan káros hatást gyakorolna a régiós üzletére
– indokolta lépését a gyártó.
Az elnök gazdaságpolitikájának lényege ugyanakkor éppen az lenne, hogy visszacsábítsa az Egyesült Államokba a külföldön munkahelyeket teremtő hazai vállalatokat. Ez most – legalábbis a motorgyártó esetében – visszafelé sült el, ami érthetően érzékenyen érintette Trumpot, amit nem is hagyott szó nélkül.
Az elnök szokásához híven a Twitteren reagált a gyártó lépésére, sajátos stílusban kritizálva azt.
Meglep, hogy épp a Harley Davidson dobja be elsőként a törölközőt. Keményen harcoltam értük, és végül nem kell majd vámot fizetniük az EU-nak, amely nagy károkat okozott a kereskedelmünknek
– utalt egyszerre egy lehetséges megállapodásra és az unióval szembeni 151 milliárd dolláros amerikai kereskedelmi deficitre Trump.
Surprised that Harley-Davidson, of all companies, would be the first to wave the White Flag. I fought hard for them and ultimately they will not pay tariffs selling into the E.U., which has hurt us badly on trade, down $151 Billion. Taxes just a Harley excuse – be patient! #MAGA
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 2018. június 25.
Az amerikai elnök szerint inkább az Európai Unió kereskedelmi gyakorlata ártott nekik.
– írta Trump.
Az Európai Unió június 22-től 25 százalékos védővámot vetett ki körülbelül 2,8 milliárd eurónyi amerikai termékkel szemben, válaszul az acél- és alumíniumkivitelt sújtó amerikai importvámokra.
A megadóztatott amerikai termékek listáján egyebek mellett a mogyoróvaj, az áfonya és a narancslé is szerepel, de megtalálhatók rajta mezőgazdasági termékek, számos vas- és acéláru, ruhák, ágyneműk, dohánytermékek, a bourbon whiskey illetve a jachtok és a motorkerékpárok is.
A Harley Davidson motorkerékpárjaira kivetett védővám a vállalat szerint termékektől függően 6 és 31 százalékkal emelkedett, és átlagosan mintegy 2,2 ezer dollárral emelte meg termékei európai árát.
A Harley tavaly közel 40 ezer motort értékesített Európában, az itteni eladások a vállalat teljes forgalmának 16,4 százalékát teszik ki.