BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zavarosban halászni nem lehet

A lakásvásárlók egyik legnagyobb problémája az átláthatatlan piac, az, hogy az eladók tucatnyi ingatlanközvetítőnek is adhatnak jogszerűen megbízást.

Az internet térnyerésével egy időben jelentkeztek a kellemes és kellemetlen mellékhatások: a kínálati oldal gyakorlatilag átláthatatlanná vált, ugyanaz a lakás vagy ház különböző fotókkal, eltérő szöveggel és eltérő árakon bukkant fel az online felületeken, lassítva az ingatlankeresés folyamatát. A legnagyobb magyarországi ingatlanhirdetési portál, az Ingatlan.com látszólag maga ellen dolgozva vezette be két éve az ugyanazon ingatlanhoz tartozó hirdetéseket csoportosító funkciót, a káosz csökkentését célzó Minden1X nézetet. Valójában viszont nem tettek egyebet, mint felismerték, hogy az ingatlanok piacteréül szolgáló hirdetési oldalként a megnövekedett felelősségük jegyében kell szolgálniuk a vevők igényeit – nyilatkozta a Világgazdaságnak Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője, hozzátéve: mindezt persze piaci alapon teszik. Az okosmegoldásra óriási igény van, az elmúlt hat hónapban az Ingatlan.com-on napi 14 ezerről 28 ezerre nőtt azoknak a bejelentkezett felhasználóknak a száma, akik a Minden1X funkciót használva keresték a következő ingatlanjukat. A tényleges szám még ennél is magasabb, a havonta mintegy 40 ezer, az oldal mobilapplikációját használó ember számára már minden ingatlan hirdetése csak egyszer jelenik meg – közölte Balogh László.

A Világgazdaság kérésére kigyűjtött adatsor érdekes jelenséget tükröz. A minden hirdetést csak egyszer látó felhasználók, köztük a mobilapplikációt használók, kétszer annyi telefonhívást kezdeményeznek az eladó és kiadó ingatlanokkal kapcsolatban, mint azok, akik máshol keresgélnek.

A szakértő szerint nem kérdéses, hogy az ingatlanközvetítők munkáját is megkönnyíti, ha átlátható és transzparens a piac. Balogh László elmondta: az Ingatlan.com 2011-ben egy úgynevezett fair árazási rendszert vezetett be, amely abból áll, hogy minden ingatlanközvetítő annyit költ egy-egy ingatlanhirdetésre, amennyit az számára megér. Ezzel párhuzamosan egy licitrendszer keretein belül a legértékesebb hirdetések kerülnek a találati lista elejére. Ez a vevők számára is hasznos, hiszen a közvetítők nyilván azokat az ingatlanokat fogják leginkább kiemelni és láthatóvá tenni, amelyeket a legkönnyebb értékesíteniük, így a vevők is ezekkel találkoznak a leghamarabb – hangsúlyozta a cég illetékese. Mint megtudtuk: a Minden1X bevezetése óta elindult piactisztulás részben ahhoz is hozzájárult, hogy az elmúlt tíz hónapban az ingatlanközvetítők által egy hirdetésre szánt kiemelés értéke több mint 50 százalékkal csökkent, így a tiszta, átlátható és transzparens piactereken ennyivel olcsóbban tudnak közzétenni az ingatlanosok is egy-egy hirdetést. A káoszt növelni nincs értelme, hiszen azzal vevőt szerezni nem lehet. És hogy az összevisszaság milyen nagy mértékben zavaró, jelzi, hogy bár az Ingatlan.com-on az egyedi hirdetések aránya csaknem 70 százalékos, ezek mind különböző ingatlanokra vonatkoznak, és csak a maradék 30 százalék ismétlődő, jelenlétüket mégis nagyon bosszantónak tartották a felhasználók. 2016 előtt a hirdetési piacon a legnagyobb probléma az ismétlődő hirdetések és azok kerülgetése volt a vevők számára.

Új utakon a jövőbe

A friss hirdetések feladóira naponta akár 20-25 ingatlanközvetítő is rátelefonál, hiába jelzik, hogy nem kívánnak velük szerződni. Aztán eltelik néhány nap vagy hét, esetleg hónapok is, és a többségük beadja a derekát, leszerződik egy vagy több ingatlanossal. Barna József, a Városi Ingatlaniroda alapító cégvezetője szerint a jövőben is van létjogosultságuk az ingatlanközvetítőknek, csak más módszerrel kell dolgozni, mint ahogyan ma sokan teszik. A Szegedről indult, mára országos hálózattá fejlődött cég több mint háromezer ingatlant kínál, 84 százalékukat kizárólag ők. Ügyfeleik privát módon, vagyis korábbi ügyfelek ajánlására keresik meg az irodát, ahol bármikor felmondható szerződéssel működnek együtt. Barna József abban hisz, hogy kényszerkapcsolat, szigorú szerződések nélkül együtt dolgozva sikeresebb az üzletkötés. Üzletfilozófiája helyesnek tűnik, ezt jelzi, hogy a Városi Ingatlaniroda mindössze hat év alatt nőtt az öt legnagyobb hazai cég egyikévé.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.