Az eredetileg decemberre tervezett átadás helyett március környékén fejeződhet be a 3-as metró felújítása – reagált a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) a Portfolio.hu megkeresésére. A projekt néhány hónapos csúszásáról már nyáron is írt a sajtó, a társaság közléséből most az derült ki, hogy ennél valamivel nagyobb késlekedésről van szó.
A kivitelezés – amelyért a Strabag és a Swietelsky felel – 2017. november 6-án kezdődött. Ekkor zárták le a mintegy 17 kilométer hosszú M3-as vonal északi szakaszát és léptették életbe a buszos pótlást a Lehel tér és Újpest-Központ között. A beruházás a pálya, az alagút és a különböző berendezések korszerűsítése mellett (mindez 47,8 milliárdba kerül), kiterjed hat megálló felújítására is, összesen 24,1 milliárd forintért. Csakhogy erre az idén már nem kerül sor: a BKV tájékoztatása szerint az utasforgalom leghamarabb 2019 első negyedévének végén indulhat újra. Addig pedig a buszsávval nehezített közlekedés is marad a Váci úton.
A BKV magyarázata szerint a munka megkezdésekor részben nem ismert, illetve még nem fennálló tényezők vezettek a felújítás elhúzódásához. Ezek között említik a bontás során előre nem várt műszaki és építési teendőket, illetve a kritériumokat rögzítő szerződéskötéseket követő jogszabályi változásokat.
A BKV értékelése szerint az egész magyarországi munkaerőpiacra jellemző szakember- és munkaerőhiány további nehézségeket okoz, ahogy az is, hogy a vasúti hatóság hatvannapos, sikeres próbaüzemet írt elő a felújított hat állomás fő szellőzési rendszerére. A társaság ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a munkálatok minél gyorsabb lezárása érdekében tárgyalnak a vasúti hatósággal, a gazdasági kérdések tisztázása érdekében pedig a BKV módosítja a kivitelező vállalatokkal kötött szerződését. „Felszólítottuk a kivitelezőt a szerződésben rögzített határidők betartására, azok elmulasztása esetén élni fogunk a kötbér igényével” – emelték ki.
A BKV az ügy miatt sajnálatának adott hangot, valamint a budapesti lakosság türelmét kérte. Mindazonáltal a válaszából nem derül ki, hogy melyik kivitelező pontosan mivel késik. „Rajtunk nem múlik a Lehel tér és az Újpest-Központ közötti szakasz év végi forgalomba helyezése” – nyilatkozott a Világgazdaság építőipari mellékletének, igaz, még augusztusban Völgyesi Zsolt, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. akkori ügyvezető igazgatója. (Völgyesi Zsolt jelenleg a MÁV Zrt. stratégiai vezérigazgató-helyettese.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.