Cégvilág

Lebilincselte a nézőket a Netflix

Átláthatóbb működést, új filmsorozatokat és emelkedő profitot ígér a Netflix, amely a várakozásokat jócskán felülmúló adatokat tett közzé harmadik negyedéves gyorsjelentésében.

Csupa jó hírrel szolgált harmadik negyedévéről a Netflix. A világ legnagyobb fizetős videoszolgáltatója hétmillióval 137 milliósra tudta növelni előfizetőinek számát, miközben a Refinitiv konszenzusa 5,2 millióról szólt. A cég a második negyedévi gyorsjelentését követő brutális, 12 százalékos árfolyamesést épp azért szenvedte el, mert az előfizetői tábor csalódást keltő bővüléséről adott számot, egyben jelezte, hogy ügyféltoborzásban konzervatívabb forgatókönyvvel készül a következő negyedévekben.

Most úgy látszik, alaposan túlteljesítette a várakozásokat, mert az új gyorsjelentésre 14 százalékos erősödéssel reagált az árfolyam, amely az idén már 78 százalékot emelkedett.

A piaci telítődés jeleit mutató Egyesült Államokban 1,1, nemzetközi téren pedig 5,9 millióval több fizető ügyfelet tudtak megnyerni maguknak. A piaci konszenzus 674 ezer amerikai és 4,5 millió határon túli előfizetőről szólt. A folyó negyedévben a Netflix 1,8, illetve 7,6 milliós pluszt remél előfizetői körében.

A tisztánlátás elősegítésére és a túlfűtött várakozások leszerelésére a vállalat úgy döntött, hogy az árfolyam mozgatásában kulcsfontosságú adatot szűrten adja közre a következő negyedévtől.

Fotó: AFP

A változtatás lényege, hogy a Netflix ingyenes, 30 napos próbaverziójára regisztráló nézőket figyelmen kívül hagyják a számításokban, közülük csak azok jelennek meg a záróadatban, akik az egy hónap leteltével valódi előfizetőkké válnak. A próbaidősök száma volatilisan mozgott, erősen torzította a statisztikát.

A transzparenciát szolgálja, hogy a költségek elszámolásánál is változtatnak: az általános és adminisztratív kiadásokat, illetve a tartalomgyártáshoz kötődő költségeket elhatárolják egymástól, így a befektető valós képet kaphat majd arról, hányan és mennyi pénzért működtetik a streamszolgáltatót, vesznek részt a produkciós tevékenységben. Márpedig minél kisebb a vízfej, annál hatékonyabb a cég üzemeltetése.

A tartalomgyártásra, azaz a saját filmek, sorozatok és show-műsorok készítésére irdatlan összeget, nyolcmilliárd dollárt költenek az idén, sőt, a Moody’s már kilencmilliárdos összegről tud. A negyedévben 676 órányi saját műsort gyártottak le, majd másfélszeresét az egy évvel korábbinak. A nézőszám mellett ez a másik kiemelten kezelt terület, mivel az online videoszolgáltatások piacán vége felé közeledik a közösködés, és minden szolgáltatónak döntően a saját tartalmára támaszkodva kell összeállítania a kínálatát.

A Walt Disney jövőre saját, új alapítású szolgáltatójához viszi a filmjeit, az AT&T és a Time Warner egyesülésével vélhetően utóbbi filmjei sem lesznek másutt hozzáférhetők. Erősíteni akar a Walmart is, amely a Vudu nevű streamszolgáltatója felfuttatását tervezi. Meg kell még említeni a viharos gyorsasággal feljövő Amazont is, ahol a pénz nem számít, ha ígéretes fejlesztésekről van szó.

Ahogy a Netflixnél sem, igaz, náluk kötvénykibocsátásokból szereznek pénzt a beruházásokhoz és a filmkészítéshez, de ez és a cég eladósodottsági mutatójának folyamatos emelkedése nem aggasztja a részvényeseket, amíg tartani tudják a dinamikus bővülési tempót.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

Netflix streamszolgáltatás
Kapcsolódó cikkek