A magyar gazdaság teljesítményéhez kilencmilliárd eurót adhat hozzá a digitalizáció 2025-ig a McKinsey & Company friss kutatása szerint. Az óriási lehetőségek kihasználásához azonban jelentős lépéseket kell tenni. „Ez a kilencmilliárd euró körülbelüli szám, és két részből áll. Az első: 3 milliárd a digitális gazdaság eddigi növekedési ütemét mutatja, amely a jelenlegi tempóban folytatódva 2025-re 3 milliárd eurós GDP-növekedést eredményezne. Ha elérnénk a digitális éllovasok növekedési ütemét, az plusz hatmilliárd eurót hozna, tehát az eddigi hazai növekedési ütemből és a javítási rátából jöhet össze a kilencmilliárd” – mondta a Világgazdaságnak Jánoskuti Levente, a McKinsey & Company Budapest irodavezető partnere. Ez a többlet csak közvetlenül a digitális gazdaságban keletkezne, de a multiplikátorhatása a hagyományos gazdaságnak is lendületet adna. A digitális gazdaság a hazai GDP 6,9 százalékát tette ki 2016-ban, gyorsítás nélkül, a jelenlegi növekedési ütemben ez a részarány 2025-re 7,4 százalék lenne. Ha azonban sikerülne kihasználni a fent említett lehetőséget, 11,2 százalékra emelkedne a digitális gazdaság aránya a GDP-ben.
„Egyes iparágak jóval előrébb járnak a többieknél a digitalizáció terén, az egyik ilyen az infokommunikáció” – mondta a tanulmány bemutatása utáni panelbeszélgetésen Havas András, a McKinsey & Company Budapest partnere. Csányi Péter, az OTP digitális értékesítési és fejlesztési ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor nem érdemes túlságosan előreszaladni a digitalizációval: a pénzintézet ugyanis kiváló megoldásokat fejlesztett, amelyeket az ügyfelek még hosszú ideig nem használtak. Hiezl Gábor, a NKM Nemzeti Közművek Zrt. vezérigazgatója szerint a digitalizáció során egyre hangsúlyosabbá kell tenni az ügyfelek igényeit, rosszul jár a szolgáltató, ha nem így cselekszik, mert akkor az ügyfél másnál veszi igénybe a kívánt szolgáltatást.
A digitalizáció kapcsán mindig felmerül, hogy fejleszteni kell a lakosság digitális készségeit. Mindazonáltal Ratatics Péter, a Mol operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója szerint azok a digitális megoldások a jók, amelyek működését nem kell megtanítani, annyira felhasználóbarátok. György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára úgy látja, vannak elmaradások, sok még a feladat, de azon alap-infrastruktúrák esetében, amelyeket az államnak kell kiépítenie – mint például a 4G-lefedettséget –, jobban állunk az uniós átlagnál. Artur Waliszewski, a Google regionális igazgatója szerint a vállalatoknak át kell állniuk egy globális szemléletre, ha nem akarnak lemaradni a digitalizációs versenyben.
Jobb hatékonyság kell
Az elmúlt évek átlagos, 3,2 százalékos gazdasági növekedéséhez nagyban hozzájárult a foglalkoztatás javítása. Ennek eredményeként a foglalkoztatási ráta elérte a nagy európai gazdaságokét, hamarosan kifullad a munkaerőpiac bővülése. A ledolgozott órák száma alapján a hazai lakosok sokkal többet dolgoznak, mint a nyugat-európaiak, de a termelékenységben nagy a lemaradásunk.
A digitális éllovasoknak számító skandináv országok, a Benelux államok, Írország és Észtország e téren több mint négyszer hatékonyabb. A tanulmány szerint a termelékenység és a tartós gazdasági fejlődés érdekében Magyarország számára prioritás a gazdaság digitalizációja. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.