BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pekingben befellegzett a benzines autóknak, zöldítik a fuvarmegosztást is

A kínai fővárosban már csak elektromos autókkal lehet fuvarmegosztást vállalni, a benzines járműveket tulajdonosaiknak záros határidőn belül zéró károsanyag-kibocsátásúra kell cserélniük. A régi füstokádó autók kivonását az önkormányzat anyagilag is támogatja Pekingben.

Kína száműzi a fosszilis üzemanyagokat a személyszállításból, most hétfőtől már Pekingben is korlátozták a benzines és dízelautók használatát a fuvarmegosztó szolgáltatásban. Kanton és Sencsen ebben megelőzte a fővárost, igaz, az utóbbi a BYD székhelye és egyik legnagyobb gyártóbázisa, ahol az új generációs járművek aránya a teljes állományban már tavaly megközelítette a 30 százalékot: 1,19 millió fut belőlük az utakon. 

Pekingben a DiDi
Megérkezett a DiDi fuvarmegosztó autója – Pekingben a milliók használják a szolgáltatást / Fotó: Jomiuri Sinbun via AFP

Az újautó-eladásokban négyből három autó már valamilyen formában elektromos hajtású. Sencsen volt az úttörő, már 2020-ban kirekesztette a fosszilis üzemanyaggal működő autókat a fuvarmegosztó platformokról, míg több város, köztük Kanton és Dongguan az új regisztrációknál érvényesíti a környezetvédelmi előírást. Hszian júniusban kezdte meg az üzemanyaggal működő autók teljes kivonását a fuvarmegosztásból, három évvel előrehozva eredeti tervben szereplő határidőt.

Arról nincs hivatalos statisztika, hogy Pekingben mekkora a fuvarmegosztó szolgáltatók járműparkja, de a legnagyobbak,

  • a DiDi,
  • a Meituan
  • és az AMAP

közül csak a piacvezető DiDinél Kínában mintegy 3 millió járművet regisztráltak, ezeket hivatásszerűen utasszállításra használják. Emellett hatmillió járművel hozzák-viszik az alkalmi, részmunkaidős sofőrök az interneten kiközvetített utasokat. 

Pekingben támogatást kapnak a sofőrök az autócseréhez

Mivel a DiDinek Peking a székhelye és egyben legnagyobb piaca, a kényszerű elektromos átállással valóban jelentős mértékű levegőszennyezéstől mentesülhet a metropolisz. De nem azonnal, hiszen kifutó rendszerben lép életbe a tiltás, a sofőröknek záros határidőn belül kocsit kell váltaniuk, ha folytatni akarják pénzkereső tevékenységüket. 

Új sofőr régi autóval már nem csatlakozhat a rendszerhez. 

A kínai pártlap, a China Daily ugyanakkor megjegyzi, hogy sokakat meglepetésként ért a bejelentés, s csak a fuvarmegosztó alkalmazásba történt belépésükkor kaptak üzenetet arról, hogy benzines autójukat zöld rendszámú járműre kell lecserélniük. Ebben az állam és az önkormányzat is partner, vissza nem térítendő támogatást nyújt a kocsicseréhez. 

Az elaggott levegőszennyező benzineseket is kiselejtezik

Hogy mennyit, azt még nem tudni, de Peking a márciusban meghirdetett roncsautó programja keretében például az elaggott, 3-as környezetvédelmi besorolású benzines autók leadását vagy vidékre való eladását 4–22 ezer jüannal (190 ezer–1,046 millió forint) támogatta kortól és kategóriától függően. 

Ezekből a füstokádókból akkor 233 ezer futott a városban, a benzines autópark 4,4 százalékát képviselve. A fővárosban ma már csak a 6-os környezetvédelmi besorolású új benzines autók kaphatnak rendszámot.

180 counterfeit taxis destroyed in Beijing
Az elaggott benzines járművek újrahasznosításával teret nyitnak az elektromos átálláshoz / Fotó: XJB

Az adminisztratív intézkedésekkel a kínai hatóságok az elektromosautó-gyártók forgalmát turbózzák fel. Az új generációs autók – melyekhez az elektromos autókon kívül a tölthető hibridek és az üzemanyagcellások sorolandók – részaránya az újautó-eladásokban tavaly lépte át az 50 százalékos álomhatárt.

A Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) adatai szerint júniusban 1,111 millió gépkocsit adtak el Kínában, ez 29,7 százalékos növekedés éves szinten és 8,2 százalékos növekedés májushoz képest. Ebből a volumenből 53,3 százalékot képviseltek az új generációs járművek, ami 4,8 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz és 0,4 százalékos a májusihoz képest.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.