Jó néhány nagy brand szövetkezett, hogy közösen egy olyan online felületet hozzanak létre, ahol a vevők megrendelhetik a terméket. Használat után a csomagolást begyűjtik, akár házhoz is mennek érte, és az így visszagyűjtött dobozokat, tartókat újra felhasználják – tehát nem újrahasznosítják, hanem alapos fertőtlenítés után újra abban küldik ki a terméket más vevőnek. Egy-egy doboz nagyjából száz újrahasználást bír ki. A tavasszal induló pilot projekthez olyan márkák csatlakoztak, mint a Haagen-Dazs, a Gillette vagy a Pantene. A Loop elnevezésű site-ot működtető TerraCycle többek között a Procter & Gamble-vel, a Unileverrel, a Pepsivel és a Nestlével együtt dolgozta ki a projektet. Egyelőre csak a New York és Párizs környékén élőknek lesz elérhető a zero waste elveket követő szolgáltatás. A Loop egyébként a szállításban a UPS-vel működik együtt.
Míg az újrahasznosítás nagyon fontos a nagy fogyasztási termékeket gyártó cégek életében, a módszer nem a probléma gyökerénél kezeli a hulladékkérdést – mondta Tom Szaky, a TerraCycle alapítója és társigazgatója az amerikai Fast Company fogyasztói magazinnak. A projekt egyik partnereként működő cég egyébként arról ismert, hogy nehezen újrahasznosítható anyagokat használ fel újra.
„Amit ma csinálunk, az az, hogy a világ legnagyobb beszállítói láncát működtetjük: begyűjtjük a műanyaghulladékot, hogy újrahasznosítsuk, végül ennek a jó része mégis a tengerek, óceánok mélyén köt ki, így hiába tisztítjuk a vizeinket, ez nem fogja megoldani a problémát – magyarázza Szaky. – Itt jön a képbe a Loop: a mi szemléletünkben a környezetszennyezés alapja nem a műanyag maga, hanem az, hogy mindent csak egyszer használunk. Ezen próbál változtatni a Loop.”
A TerraCycle a Procter & Gamble-lel, a Nestlével, a Pepsivel, a Unileverrel, és további több mint egy tucat nagy céggel dolgozott együtt az elmúlt egy évben a platform létrehozásán. A csomagolásokat úgy tervezték, hogy száz vagy annál is több újrahasználást is kibírjanak. A Loop netes felületén lehet majd megrendelni a termékeket. Egy szájvíz vagy dezodor esetében például a vásárló depozitot fizet a dobozért, majd a megrendelést a UPS szállítja ki a szokásos kartondoboz helyett egy nagy táskában, amelyet ott is hagy a vevőnél, aki a dobozokat kiüríti és visszateszi a hordozótáskába, amikor pedig az megtelik, a Loop oldalán megrendeli az elszállítást.
A vásárlók számára a folyamat a lehető legzökkenőmentesebb. „A cél nem is annyira az, hogy megváltoztassuk a vásárlók szemléletét, sokkal inkább az, hogy egy olyan rendszert hozzunk létre, amelynek a segítségével mégis megoldódik a probléma – részletezi Szaky a szaklapnak. – A vásárlói viselkedés megváltoztatása nagyon nehéz feladat. Az első kérdés, amit feltettünk magunknak a projekt kidolgozásának elején, az volt, hogy miért szerették meg annyira a vásárlók az eldobható, egyszer használatos termékeket. Hogyan válhatott ennyire népszerűvé ez a koncepció? Arra jutottunk, hogy főleg amiatt, mert így kényelmes, és anyagilag is megengedhető.”
Mások is megpróbálták megtalálni a megoldást a problémára, sokan előálltak újrahasználható csomagolással, mások olyan élelmiszerüzleteket nyitottak, amelyek a zéró hulladék elvét követték – ám ezeknek megvannak a maguk hátulütői, kényelmetlenek a vásárlóknak, vagy túl drágák lesznek így a termékek. Emiatt egyelőre ezek egyike sem terjedt el széleskörűen. A Loop kitalálói abban bíznak, hogy az ő koncepciójuk sokkal nagyobb kényelmet kínál a felhasználóknak: olyan, mintha a szemétbe dobnák a csomagolást, se kiöblíteni, se kitisztítani nem kell, csak egyszerűen beledobni a szállítótáskába, így még az újrahasznosításnál is egyszerűbb, legalábbis felhasználói oldalon. A termékek ára a boltban kaphatókéhoz hasonló lesz, csak a visszatérítendő depozit díja jön hozzá, illetve bizonyos súlyhatár felett a szállításért is fizetnie kell majd a vevőnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.