Olaszország lett a legkeresettebb célpont a hazai utazók körében az interneten
Magyarországra Németországból keresnek rá a legtöbben az interneten, a magyarok pedig Olaszországban, Horvátországban és Ausztriában keresnek szállást és látnivalókat, tavaly már csaknem felerészben mobiltelefonjukon. Minden ötödik utazni készülő konkrét márkákat is megjelölve böngészi a kínálatot – ismertette a magyarországi turisztikai trendeket Bogdán Barnabás, a Google iparági elemzője. Mindez a márkák felértékelődését jelzi, és azt, hogy a piacon egyre inkább csak a mobiltelefonra optimalizált minőségi megjelenéssel lehet megszólítani a célközönséget. Szembetűnő változás a 2016–2018-as időszakban, hogy augusztusról júliusra tevődött át a nyaralási célú keresések csúcsidőszaka, és folyamatosan nő a last minute ajánlatokat keresők száma. Az utazási kedv élénkülését tükrözi, hogy a vizsgált időszakban 9 százalékkal emelkedett a turizmussal kapcsolatos internetes keresések száma a magyar internetezőknél.
Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezetője hangsúlyozta: minél előbb lépni kell, a vészjelzéseket már most lehet látni: a magyar turizmus növekedése az idén már nem a vendégéjszakák számának bővülésére, hanem az emelkedő szállásdíjbevételre alapulhat. A bevétel 10-12 százalékkal még rekordot is dönthet ugyan, de mivel a vendégéjszakák számának növekedése 1–3 százalék között lesz, majdnem az utolsó pillanatban vagyunk. Szigetvári József szerint nagyon fontos a szálláshelyek online adatszolgáltatásának bevezetése, hiszen adatok nélkül nem lehet iparági stratégiát formálni és piaci döntéseket hozni. Az egyértelműnek látszik, hogy szálláshelyet önmagában eladni már nem lehet, a vendégek a helyi programok és attrakciók ismeretében foglalnak szobát. A továbblépéshez a rendkívül szerény vidéki minőségi program- és attrakcióválasztékot bővíteni kell, különösen, ha magas költésű vendégkör a célcsoport. Ezt igazolja a Google keresési listája is: a külföldi és belföldi vendégek körében is elsöprő többségben Budapest a legkeresettebb magyar város, a vidéki programkínálat azonnali jelentős fejlesztést igényel.
A programkínálat bővítése segíthet abban, hogy a 2008–2014 között berobbant fiatal, aktív turistákat családostól visszacsábítsuk, mert az is látszik, hogy ennek a korosztálynak az utánpótlása Európában is egyre kisebb számú, csak rájuk építeni csökkenő vendégszámot jelentene – mondta Szigetvári.
Nem hungarikum az adatszolgáltatás
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adattára júliustól a szállodák, majd a különböző szálláshelytípusok lépcsőzetes bekapcsolódásával jövőre válik teljes körűvé, amikor mintegy 44 ezer hazai kereskedelmi szálláshely szolgáltat napi szintű adatokat – tudtuk meg Szabó Árontól, a Magyar Turisztikai Ügynökség szálláshelyekért és vendéglátásért felelős igazgatójától. Azt is elmondta, hogy az online felületen a vendégek személyes adatait nem gyűjtik. Horvátországban már két éve bevezették az ott még a saját nyaralóépületekre is vonatkozó online adatszolgáltatást, amely Németországban és Ausztriában is működik már.


