BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az osztrák turisták voltak tavaly a legbőkezűbbek

Az Ausztriából érkezők költöttek a legtöbbet Magyarországon a külföldi turisták közül, megelőzve a Németországból, a Romániából, az Egyesült Államokból, a Szlovákiából és az Egyesült Királyságból ideutazókat, összességében 234 milliárd forintért vásároltak termékeket, valamint szolgáltatásokat, például fogászati és gyógykezeléseket. A KSH napokban közzétett, Helyzetkép a turizmus, vendéglátás ágazatról 2018. című kiadványában a tavalyi rekordév statisztikáját részletezik a kutatók. Eszerint a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás bruttó hozzáadott értéke 8,8 százalékkal nőtt, így ismét meghaladta a nemzetgazdasági GDP átlagos növekedési ütemét, a 33 millió vendégéjszakából adódó 3,6 százalékos szálláshelyi forgalom- bővülés pedig az EU 2,4 százalékos átlagát múlta felül.

Három vendégéjszakából a külföldiek tavaly kettőt a fővárosban töltöttek, ennek 80 százaléka az I., az V., a VI. és a VII. kerületre koncentrálódott, több mint a fele az utóbbi kettőre. Minden ötödik vendéglátóhely Budapesten található, a főváros és Pest megye részesedése különösen az éttermek és cukrászdák terén kiemelkedő (36 százalék). Időközben csökkent a vendéglátóhelyek száma, 2018 végén csaknem 45 ezer kereskedelmi és 6 ezer munkahelyi vendéglátóhely üzemelt Magyarországon, félezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban.

Az elmúlt öt évben italüzletek és zenés szórakozóhelyek jelentős számban zártak be, miközben az éttermek és cukrászdák száma stabilizálódott, a munkahelyi vendéglátóhelyeké pedig folyamatosan bővül. Tavaly a vendéglátásból folyó áron 1287 milliárd forint bevétel származott, ami 9,6 százalékos növekedés. A kereskedelmi vendéglátás forgalma 12 százalékkal bővült, miközben a munkahelyi és közétkeztetést végző egységeké 6,1 százalékkal csökkent. Az árbevétel 91 százaléka (1170 milliárd forint) a kereskedelmi, a többi a munkahelyi vendéglátásból adódott. A kereskedelmi vendéglátás bevétele a nyári időszakra koncentrálódott, az éves bevétel 31 százaléka a június–augusztusi időszakból származik. Összességben a turisztikai kiadások mintegy 40 százaléka a harmadik negyedévben keletkezik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.