BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jobban megy a bírságolás a NÚSZ-nak

A jogosulatlan úthasználat kifizettetése nem egyszerű feladat, a hatékonyságot növelhetné, ha egy kézben lenne a szankcionálás.

Tavaly valamivel több mint 252 ezer jogosulatlanságot regisztráltak a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználata (e-útdíj) során a magyar utakon, ennek kapcsán a rendőrség mintegy hatvanezer esetben szabott ki bírságot. A személyforgalomban (e-matrica) a bliccelőket a százszázalékos állami tulajdonban lévő Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szankcionálja, a társaság az elmúlt évben csaknem 2,2 millió szabálytalanságot rögzített, és ezek majdnem felénél, egymilliónál többször alkalmazott pótdíjat. Mindebből az olvasható ki, hogy a kamionok által elkövetett kihágások közül minden negyediket bírságolják meg, ugyanez a személyjárművek kategóriájában már jobb arányt mutat, nagyjából minden második esetben alkalmaznak konkrét büntetést.

Magyarországon 2013 júliusában vezették be az e-útdíjat, amely jelenleg 6914 kilométernyi útra vonatkozik. A rendőrség a vonatkozó törvény értelmében azóta lát el útdíjellenőrzési feladatokat, illetve bírságol a teherforgalom vonatkozásában. A hazai útdíjfizetési rendszer kiépítését és működtetését viszont a NÚSZ végzi, valamint az e-matricás jogosulatlanságok pótdíjazása is hozzá tartozik. A két szervezet – kiegészülve egyebek mellett a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal – szorosan együttműködik: rendszeresen szerveznek közös megállításos akciókat és kitereléses kontrollokat, és az adatszolgáltatás is gördülékeny közöttük. Ugyanakkor nem világos, hogy mi azzal a cél, hogy az úthasználatkor bekövetkező szabálytalanságok miatti büntetések beszedése megosztottan történik.

Ez azért sem érthető, mert a NÚSZ látja az e-útdíjas és az e-matricás blicceléseket is, és a lehetőségek szélesebb tárháza áll rendelkezésére a hibázó vagy éppen szándékosan feketéző sofőrök kézre kerítésére. Például egész Európában behajtócégekkel áll szerződésben annak érdekében, hogy a külföldieknek is ki tudják postázni a csekket. Ez azért is fontos, mert az adatok azt mutatják, hogy egyre szaporodik azoknak a külföldieknek a száma, akik jogosulatlanul használják a magyar úthálózatot: tavaly az összes e-útdíjas jogosulatlanság 77, az e-matricásé 70 százalékát külföldi rendszámú járművekkel követték el. Ez 8, illetve 4 százalékpontos növekedés az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A bírságok kifizettetése még így sem megy könnyen, a teljesült büntetések aránya csupán 50 százalék körül alakul. A rendőrség a tavaly kiszabott csaknem 4,1 milliárd forintból mindössze 2,2 milliárdot szedett be, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató egymillió pótdíjas esetéből pedig 452 ezret fizettek meg, igaz, az utóbbinál ezt az arányt a nehézkes adminisztráció is rontja. Meglehet, hogy érdemben nőne a hatékonyság, ha egy kézbe kerülne az e-útdíjas és az e-matricás szankcionálás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.