A nyaralóhajók beszerzésével egyidejűleg elkezdődött a Tiszán és a Tisza-tavon a kikötők építése, és néhány héten belül lezárul a kiskörei báziskikötő építésének közbeszerzése is – tudta meg a Világgazdaság. A Mahart Zrt. Nyaralóhajózási programjának kommunikációs igazgatója, Petényi Mirkó megkeresésünkre azt közölte, hogy 2019-ben tizenkét kikötő épül meg, ezután további öt-hét kikötőt építenek a 2020. május 1-jén induló szezon kezdetéig. A kiskörei báziskikötő egy téli tárolásra és szervizközpontnak alkalmas csarnokból és az utasok kiszolgálását és a tiszai vízi rendőrség központi bázisát szolgáló épületcsoportból áll. Fejlesztés alatt van a hajózáshoz kapcsolódó informatikai rendszer, amely az utasok biztonságát és a hajóbérlők minél szélesebb körű kiszolgálását fogja segíteni.
Vonzerő- és munkahelyteremtés
Az Európában évtizedek óta népszerű nyaralóhajózás jelentős turisztikai vonzerő, sok turista látogat el a holland, német, francia folyókra, csatornákra. A Magyarországi Nyaralóhajózási program elindításával a következő években a Tisza-tó, a Felső-Tisza és a Bodrog térsége is bekerül az európai kínálatba, s ezek a területek kedvelt turisztikai célponttá válnak. A várakozások szerint a hazai közönség számára is könnyen elérhető lesz ez az üdülési forma, ami a kishajós élet fejlődését is maga után vonja. A Tokaj, a Felső-Tisza, a Nyírség, valamint a Hortobágy, a Tisza-tó, Debrecen kiemelt turisztikai fejlesztési térségekben segíti a helyi kisvállalkozásokat, munkalehetőséget teremt, ezáltal támogatja a fiatalok térségben maradását, és arra is számítani lehet, hogy a következő években további szolgáltatók jelenhetnek meg ott. Mindezeken túl a báziskikötőben kialakítható hajójavító üzem a kiskörei kistérség egyik fontos ipari létesítménye lehet. Az infrastruktúra kiépítése nemcsak a nyaralóhajózást szolgálja, hanem a térség egyéb kishajóforgalmának is megfelelő hátteret biztosít – derül ki a Világgazdaság számára készített összefoglalóból.
Vásárlás és építkezés
A Nyaralóhajózási program keretében idén tíz jármű – négy-, három- és kétkabinos vegyesen – érkezik Magyarországra, majd 2020-ban további tíz, az ideihez hasonló méretű hajóval bővül a kölcsönözhető flotta. A nyaralóhajókat a két ütemben húsz hajóra kiírt közbeszerzési eljáráson nyertes francia Nicols cég gyártja és szállítja Magyarországra. Az is fontos cél volt, hogy az európai piacon már ismert és elismert, bevált minőségű sztenderd nyaralóhajó-típust szerezzen be a Mahart Magyarországra. Petényi Mirkó kiemelte: a Nicols hajógyár olyan cégcsoporthoz tartozik, amely több évtizede nyaralóhajó-bérbeadással is foglalkozik, és hajlandó a magyar nyaralóhajózást bekapcsolni a foglalási és értékesítési rendszerébe, meglévő ügyfélkörének és értékesítési hálózatának kiajánlja, szerepelteti katalógusaiban és nemzetközi online foglalási rendszerében is.
A teljes program költségvetése 4,66 milliárd forint. Ez tartalmazza a húsz hajó beszerzését 1,51 milliárd forint értékben, a kikötők és a báziskikötő építését, valamint a hajózáshoz szükséges technológiai fejlesztéseket, a projektiroda működtetését, a hajók szállítását és tesztüzemének költségeit. Minden hajó GPS-szel lesz felszerelve, és készül egy olyan infokommunikációs rendszer, amely a hajó bérlőjének könnyíti meg a hajózást, vészhelyzet esetén pedig a diszpécserszolgálat azonnal segíthet neki. A programban tartják a tervezett pénzügyi ütemezést: 2018-ig 692,5 millió forintot fordítottak a megvalósításra, az idén 2,97 milliárd forint az éves költségvetés, jövőre pedig, a projekt befejező időszakában, 993,55 millió forintot költenek.
Merre tovább?
Az első évben a tiszalöki zsilip felújítása miatt két útvonalon indul el a program, az egyik útvonal Kisköre és Tiszalök között, a másik Tiszalök fölött – Tokaj központtal – a Bodrogot is magában foglalja. Amint befejeződik a zsilip felújítása, 2021-től lehetőség lesz a két útvonal összekapcsolására. A nyaralóhajók bérlésére a megfelelő biztonsági és oktatási rendszer kialakítása után hajóvezetői engedély nélkül lesz lehetőség Magyarországon is, miként Franciaország, Olaszország, Németország, Hollandia, Belgium, Anglia, Írország, Skócia, Spanyolország, Portugália, Svédország, Finnország, Lengyelország és Csehország kijelölt vízterületein is lehetséges, sok ezer kilométer hosszan. Mindez konkrét vízterületekhez és a nyaralóhajók szabványos paramétereihez (sebesség, hossz, férőhely, üzemeltetői háttér) van kötve, és minden országban törvényi szabályozás van érvényben. A bérléshez különböző hajózási szabályzatok módosítása szükséges, ezt az Innovációs és Technológiai Minisztérium hajózási osztálya a vízi rendészet bevonásával készíti elő – tájékoztatott a Mahart illetékese.
Tények és tervek
A Tisza-tavon, a Felső-Tiszán és a Bodrogon lehet majd hajózni. Ezen a területen fejleszti a kikötőket a Mahart Zrt., de önkormányzatok és magánvállalkozások által üzemeltetett kikötőket is lehet majd használni. A Mahart Zrt. az alábbi településeken fejleszt kikötőt: Kisköre, Abádszalók, Poroszló, Tiszacsege, Tiszalök, Tiszaújváros, Tokaj, Tímár, Sárospatak, Dombrád. Ezeken a helyszíneken építési engedéllyel rendelkezik a társaság, több helyen megkezdődtek a munkák. További tervezett helyszínek: Tiszadob, Szabolcs, Sátoraljaújhely, Tuzsér, Tiszamogyorós, Vásárosnamény, ezenkívül a Keleti-főcsatornán további két kikötési pont kialakításának lehetőségét vizsgálják.
A program költségvetése
4,66
milliárd forint
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.