BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai mozdony érkezik a magyar sínekre

A hazai és a nemzetközi vasúti árufuvarozás feladataira optimalizált villany-hibrid­ mozdonyokat rendelt meg a Rail Cargo a világ legnagyobb vasútijármű-gyártójától.

Három év múlva a tervek szerint négy kínai mozdony is fut a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) flottájában, ebből két tolató jármű jellemzően Magyarországon, két vontató pedig a Balkánon szolgál majd – hangzott el azon a rendezvényen, amelyen bejelentették, hogy az osztrák hátterű társaság mozdonyokat rendelt meg a legnagyobb kínai vasútijármű-gyártó társaságtól, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd.-től. A mozdonyok hibridek lesznek abban az értelemben, hogy alapvetően a hálózatról nyert árammal működnek, de működés közben használhatják az akkumulátorukba visszatáplált villamos energiát is. Ez utóbbi képességük akkor előnyös, amikor a szerelvény rövidebb szakaszokra elhagyja a villamosított vonalat.

A megbízást az RCH végső anyavállalata, az osztrák ÖBB és a kínai vasúttársaság által tavaly indított kutatás-fejlesztési megállapodás alapozta meg, de további európai vonatkozást ad a kínai gyártásnak, hogy a CRRC fejlesztései mögött mintegy száz évre visszanyúló

európai szakmai kapcsolatok állnak. A CRRC egyébként már több európai országnak szállított, és jelenleg is dolgozik ide kötődő megbízásokon.

„A hibrid járművek környezetkímélők is, ezzel beleillenek a kor­mány stratégiájába, amely a közlekedés, ezen belül a vasúti áru­szállítás szén-dioxid-kibocsátásá­nak csökkentését célozta meg” – erre Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár mutatott rá, az aláírási ceremónia előtt nyilatkozva. Mint ismertette, az állam 2010 óta mintegy 400 kilométernyi hazai vasúti pályát villamosított, ezzel e pályáknak a teljes hálózaton belüli arányát 36 százalékról 41 százalékra növelte. Az arányt a kabinet 50 százalékra kívánja emelni, vagyis további 3400 kilométernyi szakaszt villamosít.

A mozdonyok kedvező konstrukcióban, négy évre szóló bérleti megállapodással kerülnek az RCH-hoz. Ezt követően az egyezség meghosszabbítható, de a bérlő dönthet a járművek megvásárlásáról is. Az RCH-nak lehetősége lesz arra is, hogy további 20+20 mozdonyt rendeljen meg, ha az első négy beváltotta a hozzájuk fűzött reményeket. „Az új vontatóegységekkel elsősorban nem a meglévőket vagy más bérleti szerződéseinket akarjuk kiváltani, ez a négy jármű egyébként sem akkora tétel, hogy erre alkalmas legyen. Ehelyett új területekre, új feladatokra szánjuk őket” – mondta a Világgazdaságnak Kotiers Román, az RCH igazgatósági tagja. Emlékeztetett, hogy a hazai piacon aktív társaságok együtt mintegy 70 mozdonyt használnak.

Múlt év végi nyilvános adatok szerint az RCH-nak 19 mozdonya, 50 vagonja, 299 speciális rönk­fa­szállító vagonja és 17 négytengelyes nyitott vagonja van. A 2018-as teljes árbevétele 74,6 milliárd forint volt. A vállalat huszonhat országba exportált csaknem 21 milliárd forintért. Egy évvel korábban még 29 ország állt az exportlistáján, és egymilliárd forinttal több volt a bevétele.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.