BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokszor futnak üresen a kamionok

A hazai közúti áruszállító kkv-k sorra állítják le kamionjaikat, mert számos nemzetközi riválisuk szabálytalanul, például önköltség alatti áron is dolgozik.

Kedvezőtlen folyamatokat tükröznek a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) idei második negyedéves közúti szállítási adatai, ugyanakkor a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerint lehetne javítani az ágazat működési körülményein. A KSH kimutatta, hogy az érintett vállalkozók belföldön 5,4 százalékkal kevesebb árut szállítottak közel azonos árutonna-kilométerben mért teljesítmény mellett, mint ez előző év azonos időszakában. A szállítást főtevékenységként végzőknél az üresen megtett utak aránya 18 százalékot ért el, a más ágazatokba sorolt vállalkozásoknál 27 százalékot.

„Az utóbbi érték már a futásteljesítmény negyede, amikor a jármű csak költséget termel” – emelte ki a Világgazdaságnak az MKFE megbízott főtitkárhelyettese, Árvay Tivadar. A sok üres futást azzal magyarázta, hogy a vállalkozóknak gyakran csak az odaútra van megbízásuk, mert az áraiknak egyre több külföldi vállalkozó megy alá, akár az önköltségi szintnél is lejjebb. Ráadásul szabálytalanul vállalnak el engedélyköteles fuvarokat is. Bár az MKFE tapasztalata szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ellenőrzési csoportjai intenzíven és jól dolgoznak, de képtelenek hatékonyan kiszűrni a csalókat. Ez legfőképp létszámbeli okokkal, illetve az informatikai háttér nem megfelelő támogatásával magyarázható. A visszaélések miatt az utóbbi időben a magyar mikro- és kisvállalkozások sorra állították le kamionjaikat.

„A megoldás egy hatékony, az országot már ma is lefedő informatikai hátteret használó elektronikus ellenőrzési gyakorlat bevezetése lenne” – jelentette ki Árvay Tivadar, hiszen az előzetes elektronikus engedélyregisztrációval nagy biztonsággal és százszázalékos arányban találnák meg a szabálytalanul tevékenykedő járműveket. Ezért a rendszer kiépítését szorgalmazza az egyesület is, de úgy látják, nem történt érdemi előrelépés azóta, hogy az MKFE elnöke tavaly novemberben átadta a terület versenyképességének javítását célzó javaslatcsomagot Palkovics László miniszternek. Ezért megalakult egy demonstrációs bizottság az érdekérvényesítési stratégiák új lehetőségeinek vizsgálatára. „Az ITM az idén január óta több, az érdekképviseleti javaslatcsomag megvalósíthatóságával foglalkozó munkacsoportot működtet„ – közölte a Világgazdasággal a szaktárca. Válaszában hangsúlyozta, hogy „e testületekben a fuvarozói szervezetek is képviseltetik magukat, üléseiken megvizsgálták és megvitatták a kérdéses kezdeményezéseket, javaslatokat dolgoznak ki gyakorlatba ültetésükre. A közös munka eredménye a nemzetközi fórumokon és a kétoldalú érdekérvényesítésben már megmutatkozik, további intézkedések is előkészületben vannak.”

Közben a nyugati uniós tagállamok sorra vezetik be regisztrációs rendszereiket, amivel az a burkolt céljuk, hogy a magyar és más, térségbeli fuvarozókat kiszorítsák a piacaikról. Ennek a játszmának a hatékonyságát jól szemléltetik az Eurostat adatai: Magyarország összes nemzetközi fuvarpiaci részesedése a 2012-es 4,3-ről 2018-ra 3,7 százalékra, a cross trade (a nem honos fuvarozó által végzett nemzetközi árufuvarozás) feladatokban pedig a 2012-es 7,5-ről 2018-ra 4,8 százalékra esett vissza.

A KSH szerint a szállítási ágazatokba sorolt vállalkozások a tavalyi azonos negyedévivel megegyező mennyiségű árut mozgattak, de a teljesítményük 6 százalékkal csökkent. Emögött – a hivatalos adatok alapján – a szakember szerint az állhat, hogy mivel az elmúlt két évben kissé nőtt a járművek és a kiadott közlekedési engedélyek száma, ugyanannyi áru oszlik el több járműre. Ám a fuvarozók tapasztalatai szerint az áru növekvő részét viszik el az említett, a szabályokat nem maradéktalanul betartó külföldiek, ez pedig kedvezőtlenül hat a magyarok teljesítményére. A statisztikai hivatal megállapította azt is, hogy a második negyedévben átlagosan 192 kilométerrel csökkent a közúti szállítás átlagos hossza. Erre reagálva Árvay Tivadar emlékeztetett arra az európai uniós szándékra, amely a hosszú távú áruszállítást a vasútra terelné, illetve csak az úgynevezett utolsó kilométereket tartaná közúton.

A fókusz a műszaki biztonságon van

Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tegnap közölte: Magyarország rendszeresen részt vesz a tizennégy európai ország közlekedési hatóságait tömörítő Euro Control Route (ECR) ellenőrzéseiben, a ma kezdődő háromnapos akció során a veszélyes árut szállító gépjárművek és a személyszállító járművek, elsősorban a buszok műszaki biztonságát ellenőrzik. ECR-ellenőrzés októberben és novemberben is lesz. A magyar szakemberek az idén eddig négyszer működtek közre hasonló ellenőrzésben, a több mint 4100 megvizsgált személy- és áruszállító járműnél 384 esetben találtak kisebb-nagyobb hiányosságot.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.