BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csaknem kétmillió tonna étel megy a kukába

Nem hoztak áttörést az elmúlt évek törekvései az élelmiszer-pazarlás hazai visszaszorítására, ráadásul a szemetesben landoló 1,8 millió tonnányi terméknek csak a huszada menthető. A helyzet globálisan sem kedvezőbb, a megtermelt élelmiszerek harmadából lesz hulladék.

A Magyarországon keletkező élelmiszer-felesleg mennyisége az elmúlt három évben nem csökkent, továbbra is évi 1,8 millió tonnát tesz ki. Ebből a menthető élelmiszerek mennyisége 80-100 ezer tonnára tehető – nyilatkozta a Világgazdaságnak Sczígel Andrea, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület külső kapcsolatokért felelős igazgatója. A szervezet 14 éve gyűjti be gyártóktól, kereskedelmi hálózatoktól a feleslegessé vált termékeket, ez idő alatt több mint 62 ezer tonnányi élelmiszert osztottak szét az országban, a szállítmányok értéke meghaladta a 32 milliárd forintot. Az egyesület mintegy hetven gyártócéggel és öt áruházlánccal áll kapcsolatban, köztük a Tescóval és az Auchannal, ahol naponta zajlik az élelmiszermentés: nagy mennyiségben ajánlanak fel pékárukat, zöldséget és gyümölcsöt.

Elkötelezettek vagyunk az ENSZ fenntartható fejlődési céljai mellett, megteszünk mindent azért, hogy 2030-ra az egy főre jutó globális élelmiszer-pazarlás a felére csökkenjen – közölte lapunkkal a Tesco-Global Áruházak Zrt. Élelmiszer-hulladék-jelentésükből az látszik, hogy a hipermarket Magyarországon két év alatt 43 százalékkal, világviszonylatban pedig 47 százalékkal csökkentette saját élelmiszer-hulladékának mennyiségét. A fenntarthatóság kiemelt jelentőségű az Auchan mindennapi működésében is, a vállalat és az Élelmiszerbank 2014 óta tartó közös munkájának célja, hogy a megmaradó élelmiszerek olyan karitatív szervezetekhez kerüljenek, amelyek nélkülözők étkezését támogatják. Az áruházlánc évente mintegy 520 tonna élelmiszert ajánl fel a rászorulóknak.

A pazarlás elleni harc nemcsak vállalati, hanem állami szinten is megmutatkozik. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) például 2016-ban indított fogyasztói kampányt Maradék nélkül címmel, amelyben fontos szerepet szántak a felnőtt lakosság mellett a gyerekek szemléletformálásának is. A nemzetközi tapasztalatok alapján azok a kampányok sikeresek hosszú távon, amelyek a jövő fogyasztóit is megszólítják, így előzhető ugyanis meg, hogy rutinná váljanak a rossz szokások. A Nébihnél lapunknak hangsúlyozták: a program iskolai csomagja többek között ismeretterjesztő kiadványokat, ingyenesen letölthető és szerkeszthető prezentációkat, animációs kisfilmeket tartalmaz, ami segíti a pedagógusok munkáját.

Az Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezet becslése szerint a globális élelmiszer-ellátási láncban a megtermelt élelmiszerek egyharmada, mintegy 1,3 milliárd tonna végzi hulladékként. A probléma a fejlett és a fejlődő országokban egyaránt tetten érhető – hívta fel a figyelmet a Nébih. Míg a fejlődő országokban elsősorban az élelmiszerlánc elején, vagyis a mezőgazdaságban, valamint a tárolási és elosztási infrastruktúra hiányosságaiból adódóan keletkező veszteségek jellemzők, addig a fejlettebb gazdasággal rendelkező államokban – így Magyarországon is – az élelmiszerlánc végén található háztartások pazarlása okoz problémát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.