BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem fékeznek a webáruházak

H. F. | Idén már 6 százalék körül alakulhat a magyar piacon a webáruházi vásárlások aránya a boltos kiskereskedelem egészén belül. A Blokkk.com számításai szerint a növekedés üteme 30 százalék fölött lehet. Az e-kereskedelem dinamikáját jól mutatja, hogy tíz éve még alig 1 százalékos részesedést mondhatott magáénak. Ebben az évben már azzal számolnak a szakértők, hogy a magyar webáruházi piac túllépi a 710 milliárd forintos határt, ami 174 milliárd forintos pluszt jelentene tavalyhoz képest. Ez egyúttal a teljes boltos piac bővülésének a 15 százaléka. A tempó fokozódásának több oka is van. Egyfelől világszerte tapasztalható trend, hogy egyre népszerűbbek a webáruházak. Magyarországon is döntő tényező, hogy a vásárlók egyre jobban kedvelik az online által nyújtott kényelmet. Az ágazat szereplői igyekeznek lefedni az igényeket: 2019-ben a SPAR is belépett az internetes értékesítés területére, a Tesco folyamatosan bővíti saját kiszállítását, a statisztikákban pedig az eMAG is megjelent. Ez azért lényeges, mert számos magyar nyelvű webáruház (ilyen a román Fashion Days és a német About You) mögött külföldi bejegyzésű cégek állnak, így a velük történő tranzakciók nem jelennek meg a hazai mérésekben.

Az online felületek többségén importtermékeket kínálnak, közöttük az élelmiszerek kisebb súlyt képviselnek. A gyengébb forintárfolyam bevonzhat új vásárlókat, és a webáruházak közötti verseny is lefelé szoríthatja az árakat. Ugyan nyilvános összegzés nincs arra vonatkozóan, hogy hány online bolt működik magyar cégbejegyzéssel, de becslések szerint a számuk tízezer felett lehet. Ez a kör jelentős piacot rabol el a hagyományos üzletektől. A webáruházas cégeknél alapvetően kétféle berendezkedés alakult ki. Az egyik az önálló webáruház, amely mellett nincs hagyományos, fizikailag is létező bolt. Ilyen a már említett eMAG vagy a Mall. Sok nagyobb lánc azonban saját online térben is kínálja az árucikkeit. A multik közül a SPAR, a Tesco, a Media Markt és az Extreme Digital is így működik. A kettős csatornának számos előnye van, leginkább az, hogy ezzel adott a lehetőség, hogy cégen belül vándoroljon a vásárló a hagyományos bolt felől a netes üzletág felé.

Engedélyezte az eMAG és az Extreme Digital egyesülését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hatóság megállapította, hogy a Dante International Kft. (eMAG.hu) irányításszerzése az Extreme Digital Zrt. (Edigital.hu) felett nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt a műszaki termékek kereskedelmének piacán. A GVH döntése értelmében az eMAG.hu irányítást szerez az Edigital.hu online áruház, illetve az Extreme Digital által üzemeltetett tizenhat bolt felett.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.