Naponta 16 ezer kamion halad át az M0-s autópálya szigetszentmiklósi szakaszán, közülük a cseppfolyósgáz- (LNG) üzeműek is megállhatnak tankolni. Az ebben rejlő magyarországi lehetőségek viszont sokkal nagyobbak a most kiaknázottaknál.
A járműveket ott töltik fel, ahol a legolcsóbb, a hazai szabályozásban pedig vannak még tartalékok ezen a téren
– mondta a Világgazdaságnak Domanovszky Henrik, a szigetszentmiklósi autópálya-pihenőben működő LNG-töltő állomás mögött álló Pannon Fuel Kft. műszaki igazgatója. Kiemelte, hogy Európa több országában is autópályadíj-kedvezményt kapnak, Németországban pedig ingyenességet is a hagyományos üzemanyagoknál környezetkímélőbb LNG-t használó kamionosok, máshol a jövedéki adójuk kisebb. Lengyelországban a CNG- (sűrített földgáz) vagy LNG-üzemű, 3,5–12 tonnás kisteherautók vásárlása 35 százalékkal, de legfeljebb 35 ezer zlotyval támogatható, az ennél nagyobb járművek esetében ugyanez 30 százalék és 100 ezer zloty.
Domanovszky Henrik rámutatott, hogy
a szigetszentmiklósi töltőállomás átadásával Magyarország a mintegy kétszáz nyilvános egységből álló európai LNG-hálózatnak éppen a közepére került.
Ám mivel egy LNG-s haszonjármű hatótávolsága akár 1500 kilométer is lehet, a jármű megállás nélkül átszelheti az országot, ha külföldön olcsóbban jut üzemanyaghoz.
A Pannon Fuel az ősz elején számolt be első hazai sikeréről: megkötötte az első üzemanyag-eladási szerződését egy flottaüzemeltetővel. A szakember ismeretei szerint az országban két-három hazai LNG-s kamion fut, de a cég töltőállomását rendszeresen használják a Szlovákiából, Lengyelországból, Romániából, Szerbiából és alkalmanként a Bulgáriából érkező járművek. A töltőállomás azonban egyelőre nem remélhet további hátszelet.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja!