Naponta 16 ezer kamion halad át az M0-s autópálya szigetszentmiklósi szakaszán, közülük a cseppfolyósgáz- (LNG) üzeműek is megállhatnak tankolni. Az ebben rejlő magyarországi lehetőségek viszont sokkal nagyobbak a most kiaknázottaknál. „A járműveket ott töltik fel, ahol a legolcsóbb, a hazai szabályozásban pedig vannak még tartalékok ezen a téren” – mondta a Világgazdaságnak Domanovszky Henrik, a szigetszentmiklósi autópálya-pihenőben működő LNG-töltő állomás mögött álló Pannon Fuel Kft. műszaki igazgatója. Kiemelte, hogy Európa több országában is autópályadíj-kedvezményt kapnak, Németországban pedig ingyenességet is a hagyományos üzemanyagoknál környezetkímélőbb LNG-t használó kamionosok, máshol a jövedéki adójuk kisebb. Lengyelországban a CNG- (sűrített földgáz) vagy LNG-üzemű, 3,5–12 tonnás kisteherautók vásárlása 35 százalékkal, de legfeljebb 35 ezer zlotyval támogatható, az ennél nagyobb járművek esetében ugyanez 30 százalék és 100 ezer zloty. Domanovszky Henrik rámutatott, hogy a szigetszentmiklósi töltőállomás átadásával Magyarország a mintegy kétszáz nyilvános egységből álló európai LNG-hálózatnak éppen a közepére került. Ám mivel egy LNG-s haszonjármű hatótávolsága akár 1500 kilométer is lehet, a jármű megállás nélkül átszelheti az országot, ha külföldön olcsóbban jut üzemanyaghoz.
A Pannon Fuel az ősz elején számolt be első hazai sikeréről: megkötötte az első üzemanyag-eladási szerződését egy flottaüzemeltetővel. A szakember ismeretei szerint az országban két-három hazai LNG-s kamion fut, de a cég töltőállomását rendszeresen használják a Szlovákiából, Lengyelországból, Romániából, Szerbiából és alkalmanként a Bulgáriából érkező járművek. A töltőállomás azonban egyelőre nem remélhet további hátszelet.
Az LNG-s kamionok autópályadíjának esetleges csökkentése kapcsán az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) arról tájékoztatta a a Világgazdaságot, hogy Magyarországon az útdíj nagysága elsősorban az infrastruktúra fizikai használatának költségein alapul, amit a járművek olyan paraméterei befolyásolnak, mint az önsúly, a hasznos teher vagy a tengelyek száma. A szennyező fizet elv érvényre juttatását a hazai rendszerben a tehergépjárművek motorjának Euro-besorolása teszi lehetővé: a környezetet fokozottabban terhelő motorral szerelt járművek díjtételei magasabbak, a legkorszerűbb
(Euro 5, Euro 6) motorral szerelt tehergépkocsik viszont díjkedvezményt kapnak. A CNG-, az LNG- vagy az LPG- (cseppfolyós szénhidrogéngáz-elegy) üzemű tehergépjárművek közül a hibridek környezetvédelmi kategóriáját a benzin- vagy dízelüzemű motorjuk besorolása határozza meg. A tisztán gázüzemű tehergépkocsik az útdíj szempontjából már eleve a legmagasabb környezetvédelmi besorolást kapják. „A minisztérium leginkább azért nem tervezi a rendszer megváltoztatását, mert az uniós (Eurovignette) irányelv folyamatban lévő módosítása nyomán átalakulhat a díjszedés alapjául szolgáló környezetvédelmi kategorizálás rendszere is” – írta lapunknak az ITM. A Világgazdaság megkereste a Pénzügyminisztériumot is, hogy nincs-e napirenden az LNG-üzemű járművek jövedékiadó-kedvezménye, de lapzártáig nem érkezett válasz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.