Magyar gazdaság

Hátszél lendíthetne az LNG piacán

A tisztán gázüzemű tehergépkocsik – a cseppfolyós gázt használók is – az útdíj szempontjából már eleve a legjobb környezetvédelmi besorolást kapják. Ennél több szabályozási segítséget azonban egyelőre nem remélhetnek.

Naponta 16 ezer kamion halad át az M0-s autópálya szigetszentmiklósi szakaszán, közülük a cseppfolyósgáz- (LNG) üzeműek is megállhatnak tankolni. Az ebben rejlő magyarországi lehetőségek viszont sokkal nagyobbak a most kiaknázottaknál. „A járműveket ott töltik fel, ahol a legolcsóbb, a hazai szabályozásban pedig vannak még tartalékok ezen a téren” – mondta a Világgazdaságnak Domanovszky Henrik, a szigetszentmiklósi autó­pálya-pihenőben működő LNG-töltő állomás mögött álló Pannon Fuel Kft. műszaki igazgatója. Kiemelte, hogy Európa több országában is autópályadíj-kedvezményt kapnak, Németországban pedig ingyenességet is a hagyományos üzemanyagoknál környezetkímélőbb LNG-t használó kamionosok, máshol a jövedéki adójuk kisebb. Lengyelországban a CNG- (sűrített földgáz) vagy LNG-üzemű, 3,5–12 tonnás kisteherautók vásárlása 35 százalékkal, de legfeljebb 35 ezer zlotyval támogatható, az ennél nagyobb járművek esetében ugyanez 30 százalék és 100 ezer zloty. Domanovszky Henrik rámutatott, hogy a szigetszentmiklósi töltőállomás átadásával Magyarország a mintegy kétszáz nyilvános egységből álló európai LNG-hálózatnak éppen a közepére került. Ám mivel egy LNG-s haszonjármű hatótávolsága akár 1500 kilométer is lehet, a jármű megállás nélkül átszelheti az országot, ha külföldön olcsóbban jut üzemanyaghoz.

A Pannon Fuel az ősz elején számolt be első hazai sikeréről: megkötötte az első üzemanyag-eladási szerződését egy flottaüzemeltetővel. A szakember ismeretei szerint az országban két-három hazai LNG-s kamion fut, de a cég töltőállomását rendszeresen használják a Szlovákiából, Lengyelországból, Romániából, Szerbiából és alkalmanként a Bulgáriából érkező járművek. A töltőállomás azonban egyelőre nem remélhet további hátszelet.

Az LNG-s kamionok autópályadíjának esetleges csökkentése kapcsán az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) arról tájékoztatta a a Világgazdaságot, hogy Magyarországon az útdíj nagysága elsősorban az infrastruktúra fizikai használatának költségein alapul, amit a járművek olyan paraméterei befolyásolnak, mint az önsúly, a hasznos teher vagy a tengelyek száma. A szennyező fizet elv érvényre juttatását a hazai rendszerben a tehergépjárművek motorjának Euro-besorolása teszi lehetővé: a környezetet fokozottabban terhelő motorral szerelt járművek díjtételei magasabbak, a legkorszerűbb

(Euro 5, Euro 6) motorral szerelt tehergépkocsik viszont díjkedvezményt kapnak. A CNG-, az LNG- vagy az LPG- (cseppfolyós szénhidrogéngáz-elegy) üzemű tehergépjárművek közül a hibridek környezetvédelmi kategóriáját a benzin- vagy dízelüzemű motorjuk besorolása határozza meg. A tisztán gázüzemű tehergépkocsik az útdíj szempontjából már eleve a legmagasabb környezetvédelmi besorolást kapják. „A minisztérium leginkább azért nem tervezi a rendszer megváltoztatását, mert az uniós (Eurovignette) irányelv folyamatban lévő módosítása nyomán átalakulhat a díjszedés alapjául szolgáló környezetvédelmi kategorizálás rendszere is” – írta lapunknak az ITM. A Világgazdaság megkereste a Pénzügyminisztériumot is, hogy nincs-e napirenden az LNG-üzemű járművek jövedékiadó-kedvezménye, de lapzártáig nem érkezett válasz.

kedvezmény LNG Pannon Fuel Kft. Domanovszky Henrik teherforgalom
Ezek is érdekelhetik