Cégvilág

Visszalépés a benzinesek bezöldítése

Az autómegosztók flottájába tartozó összes jármű ingyen parkolhatna Budapesten a Fővárosi Közgyűlés javaslata szerint. A három érintett vállalkozás viszont nincs közös állásponton.

Átalakítaná a parkolási rendet Budapesten egy javaslatcsomag, amely nemrég került a Fővárosi Közgyűlés elé. Ennek része, hogy a főpolgármester vizsgálja meg „a közösségi autóbérleti rendszerben üzemelő gépjárművekkel kapcsolatos várakozások tekintetében a személygépkocsi-használat e formájának elterjedését segítő kedvezményrendszer versenysemleges módon való megteremtésének, valamint a parkolási rendszerbe történő illesztésének lehetőségeit”. Eszerint minden autómegosztó flottába tartozó autó ugyanúgy ingyen parkolhatna, mint a zöld rendszámos elektromos vagy hibridautók. Ugyanakkor még nem készült el a car sharing szabályozási keretrendszer és kormányrendelet, amely kijelölné az önkormányzati döntés irányait.

Budapesten ma három autómegosztó szolgáltató működik. A kizárólag elektromos autókkal foglalkozó GreenGo szerint visszalépés lenne a javaslat elfogadása. „A GreenGo bevezetésének tervezésekor teljes mértékben egyetértettünk az akkori városvezetés koncepciójával, azazhogy car sharinget elektromos flottával kell csinálni Budapesten, mert így lehet a legtöbb előnyt realizálni a városnak és lakóinak. Az elektromos car sharing üzleti modellje drágább, nehezebb üzemeltetni, több buktatót rejt, de mint az elmúlt három évben bizonyítottuk, fenntarthatóan megoldható. Azt gondoljuk, hogy ilyen helyzetben visszalépés a robbanómotoros autóknak kedvezményt nyújtani, inkább a car sharing elektromos autókra való ösztönzésére kellene szabályokat alkotni” – közölte lapunkkal a cég.

Ebben viszont nincs egyetértés az autómegosztók között, a Mol által beindított Mol Limo ugyanis támogatja a javaslatot. A vállalat közlése szerint minden közösségi autózást segítő kezdeményezés nagyon fontos, és a területen élenjáró városokban az a tapasztalat, hogy akár öt-tíz saját gépkocsit is képes kiváltani egy megosztott autó, ezzel pedig jelentősen enyhülhet a zsúfoltság. A Világgazdaság megkeresésére a Drive-Now Magyarország is azt közölte, hogy minden olyan törvényi szabályozást üdvözöl és támogat, amely a modern, 21. századi közlekedési megoldások elterjedését segíti. „Jelenleg a nem kizárólag elektromos autókat üzemeltető autómegosztó cégek számára tetemes költség a parkolási díj kifizetése. Ezt az összeget – a javaslat megszavazása esetén – flottabővítésre, a szolgáltatási terület növelésére vagy új szolgáltatások bevezetésére is fel lehetne használni, hogy a car sharing egyre több ember számára szolgáljon valós alternatívaként a saját tulajdonú autó helyett. A kevesebb parkoló autóval, felszabaduló közterekkel pedig egész Budapest és a városi lakosság is nyer” – foglalt állást Fischer Péter, a DriveNow hazai képviseletét ellátó Wallis Autómegosztó Kft. ügyvezetője.

A soron következő szerdai közgyűlésen újra téma lesz a fővárosi parkolás kérdése.

Budapest parkolás GreenGo Mol-Limo Drive Now
Ezek is érdekelhetik