A legrangosabb filmes díjátadó a magyar mozikra is nagy hatással van. Borsos Erika, a Mozisok Országos Szövetségének elnöke a Világgazdaságnak elmondta, kíváncsiak a nézők az Oscar-díjra jelölt filmekre, sűrűbben kell műsorra tűzni őket, a nyertes filmekre pedig mindez hatványozottan igaz. A Filmforgalmazók Egyesületének statisztikája is alátámasztja ezt: a legfrissebb magyarországi top 10-es heti listáról ugyanis három Oscar-díjra jelölt film is visszaköszön, a negyedik helyet az 1917 szerezte meg, az ötödiket a Kisasszonyok, a nyolcadikat pedig a Jojo nyuszi.
A legjobb film kategóriában jelölt Joker tavaly a negyedik legtöbb látogatót vonzó film volt, októberi bemutatója után több mint 460 ezren nézték meg, egyúttal több mint 684 millió forintot hozott a forgalmazónak. A tizedik legnépszerűbb film a szintén jelölt Volt egyszer egy Hollywood, amelyre 347 ezer néző volt kíváncsi, ez a látogatószám pedig 526 milliós bevétellel párosult. Az aszfalt királyait november közepén mutatták be, de még így is a 18. legtöbb bevételt hozó film lett 2019-ben, de a tavalyi Oscar-díjas és arra jelölt filmek is – mint a Zöld könyv és a Bohém Rapszódia – a top 50-be került. Az utóbbi alkotás 2018 második legtöbb bevételt hozó filmje lett, a szintén jelölt Fekete párduc a 12. helyen végzett.
A Mozisok Országos Szövetségének elnöke szerint a filmszínházak egyébként is figyelembe veszik a nézők igényeit és szokásait a műsoraik összeállításánál, hogy a működésük gazdaságilag is rentábilis legyen. Ez alól kivételek a művészmozik, melyek elsődleges célja a kultúraközvetítés. Nincs Európában olyan művészmozi, amely támogatás nélkül, kizárólag a jegyek bevételéből meg tudna élni, vagy csak nagy kompromisszumok árán – emelte ki lapunknak Borsos Erika. A mozipiac változásai kapcsán az elnök kifejtette: a jegyárak minden évben emelkednek egy kicsit, miközben a mozik, illetve a nézők száma stagnál. Vannak azonban kiemelkedő időszakok, például decemberben a két ünnep között általában nagy ugrás tapasztalható a jegyértékesítésben. „Októbertől március végéig látogatottabbak a mozik, mint az év többi részében, de az időjárás is nagy hatással van a nézőszámra: amikor megérkezik a jó idő, azt a mozik is megérzik” – hangsúlyozta Borsos Erika. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legutóbbi adatai szerint 2018-ban összesen 534,6 ezer előadás volt, amely több mint 15 millió látogatót vonzott, és a bruttó jegybevétel meghaladta a 21 milliárd forintot. A Nemzeti Cégtár 2019-ben 58 filmvetítéssel foglalkozó társaságot tartott számon. Az árbevételük jelentős növekedést mutat: míg 2014-ben 15,98 milliárd forint volt, 2018-ban már 26,59 milliárd. Az adózás előtti eredményük is nagyot változott: 2014-ben 675 millió forint volt, 2018-ban azonban már 5,13 milliárd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.