BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar mozikra is hat az Oscar-díj

A legrangosabb filmes díjátadó a magyar mozikra is nagy hatással van. Borsos Erika, a Mozisok Országos Szövetségének elnöke a Világgazdaságnak elmondta, kíváncsiak a nézők az Oscar-díjra jelölt filmekre, sűrűbben kell műsorra tűzni őket, a nyertes filmekre pedig mindez hatványozottan igaz. A Filmforgalmazók Egyesületének statisztikája is alátámasztja ezt: a legfrissebb magyarországi top 10-es heti listáról ugyanis három Oscar-díjra jelölt film is visszaköszön, a negyedik helyet az 1917 szerezte meg, az ötödiket a Kisasszonyok, a nyolcadikat pedig a Jojo nyuszi.

A legjobb film kategóriában jelölt Joker tavaly a negyedik legtöbb látogatót vonzó film volt, októberi bemutatója után több mint 460 ezren nézték meg, egyúttal több mint 684 millió forintot hozott a forgalmazónak. A tizedik legnépszerűbb film a szintén jelölt Volt egyszer egy Hollywood, amelyre 347 ezer néző volt kíváncsi, ez a látogatószám pedig 526 milliós bevétellel párosult. Az aszfalt királyait november közepén mutatták be, de még így is a 18. legtöbb bevételt hozó film lett 2019-ben, de a tavalyi Oscar-díjas és arra jelölt filmek is – mint a Zöld könyv és a Bohém Rapszódia – a top 50-be került. Az utóbbi alkotás 2018 második legtöbb bevételt hozó filmje lett, a szintén jelölt Fekete párduc a 12. helyen végzett.

A Mozisok Országos Szövetségének elnöke szerint a filmszínházak egyébként is figyelembe veszik a nézők igényeit és szokásait a műsoraik összeállításánál, hogy a működésük gazdaságilag is rentábilis legyen. Ez alól kivételek a művészmozik, melyek elsődleges célja a kultúraközvetítés. Nincs Európában olyan művészmozi, amely támogatás nélkül, kizárólag a jegyek bevételéből meg tudna élni, vagy csak nagy kompromisszumok árán – emelte ki lapunknak Borsos Erika. A mozipiac változásai kapcsán az elnök kifejtette: a jegyárak minden évben emelkednek egy kicsit, miközben a mozik, illetve a nézők száma stagnál. Vannak azonban kiemelkedő időszakok, például decemberben a két ünnep között általában nagy ugrás tapasztalható a jegyértékesítésben. „Októbertől március végéig látogatottabbak a mozik, mint az év többi részében, de az időjárás is nagy hatással van a nézőszámra: amikor megérkezik a jó idő, azt a mozik is megérzik” – hangsúlyozta Borsos Erika. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legutóbbi adatai szerint 2018-ban összesen 534,6 ezer előadás volt, amely több mint 15 millió látogatót vonzott, és a bruttó jegybevétel meghaladta a 21 milliárd forintot. A Nemzeti Cégtár 2019-ben 58 filmvetítéssel foglalkozó társaságot tartott számon. Az árbevételük jelentős növekedést mutat: míg 2014-ben 15,98 milliárd forint volt, 2018-ban már 26,59 milliárd. Az adózás előtti eredményük is nagyot változott: 2014-ben 675 millió forint volt, 2018-ban azonban már 5,13 milliárd.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.