BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elfelejtettek szólni a taxis cégeknek

A hiénák kiszorítása mellett a tarifához is hozzányúlhatnak, és naprendre vehetik a taxiállomány kizöldítését. A budapesti vezetés leghamarabb a költségvetés elfogadását követően ül le a szolgáltatókkal.

A sajtóból értesültünk arról, hogy ismét napirendre kerülhet a fővárosi taxirendelet – erről Tamás Miklós, a City Taxi elnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak. Elmondta, hogy mind a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarától (BKIK), mind pedig az Országos Taxis Szövetségtől (OTSZ) segítséget kértek: járjanak közben, hogy a budapesti vezetés terveinek megvitatásába a fuvarszervező cégeket is vonják be, ám ez idáig a City Taxihoz nem érkezett megkeresés az ügyben. Ugyanerről tájékoztatta lapunkat a Bolt részéről Láng László menedzser. „Eddig nem kaptunk megkeresést a fővárostól, de ahogy a korábbiakban is, minden, a szektorra vonatkozó egyeztetésben örömmel veszünk részt” – írta. A Főtaxi már valamivel informáltabb a kérdésben, érdeklődésünkre úgy reagált, hogy a BKIK-n keresztül – amely a nagyobb taxitársaságokat és személytaxis érdekvédelmi szervezeteket is tömöríti – aktívan részt vesz a Fővárosi Önkormányzat által az ágazattal kapcsolatban felvetett javaslatok megvitatásában, ami jelenleg is zajlik. A taxirendelet szerint Budapesten tíz minősített taxitársaság működik. Mindegyiküket megkerestük a kérdésben, de a többiektől nem érkezett válasz, ahogy a BKIK ipartagozatának közlekedési osztályától sem.

A még 2013-ban elfogadott fővárosi taxisrendelet módosítását Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes jelentette be a Népszavában. Úgy fogalmazott, hogy alapvetően áttekintik a taxik működését, mert a városházán úgy látják, a budapestiek nagy része elégedetlen. „Biztos, hogy változásokat fogunk kezdeményezni, a mostani helyzet nem maradhat fenn sokáig. Ennek előkészítését és egyeztetését le fogjuk folytatni.” Az ATV-ben a hiénák kiszűrését említette, a mostani tarifákra pedig brutális drágulásként utalt. A Világgazdaságnak viszont nem nyilatkozott a részletekről, arra hivatkozva, hogy a módosításról szóló tárgyalások csak a fővárosi költségvetés elfogadását követően kezdődnek meg. Ennek fényében érthetetlen, hogy a Főtaxi milyen egyeztetéseken vesz részt, miután az OTSZ elnöke, Metál Zoltán is azt közölte a Világgazdasággal, hogy a sajtóhíreken kívül hozzájuk sem jutott el semmiféle információ vagy megkeresés. „Annak idején, a taxisrendelet hatályba lépése előtt 18 hónapig tárgyaltunk. Most is lesz miről beszélni.”

A csalók kiszorítása (ezzel az OTSZ is egyetért) és a viteldíjak meghatározása mellett téma lehet még a taxiflotta kizöldítése. A szándék a főváros levegőminőségének javítását célozná, ám a vonatkozó statisztikákból az látszik, hogy súlytalan szigorításról lehet szó. A KSH már 2018-ban is mintegy 660 ezer budapesti személyautót tartott nyilván, a városba ingázó kocsikat pedig mintegy 300 ezerre becsülik. Ehhez képest a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Világgazdaságnak megküldött adataiból kiderül, hogy idén februárban mindössze 6610 jármű rendelkezett szolgáltatás végzésére érvényes jogosultsággal a fővárosban. Ráadásul miközben a hazai autók átlagéletkora 14 év körüli, a budapesti taxik esetében ez csak 6,7 év. Az elektromos meghajtásra való átállás erőltetése súlyosan érintené a taxis társadalom zömét, tekintve, hogy a BKK közlése szerint a szóban forgó járművek 66 százaléka dízel-, 13 százaléka benzin-, 18,5 százaléka hibrid és csak 0,71 százaléka tisztán elektromos meghajtású.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.