A csoportos utak mellett az egyéni jelentkezésekben is érződik, hogy a koronavírus miatt korlátozzák a kínai turisták utazását – nyilatkozta a Világgazdaságnak Erdei Bálint, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) alelnöke, a többi közt buszos városnézéseket szervező Cityrama utazási iroda ügyvezetője. A szakember szerint a programok lemondása számos esetben határidőn túl történik, ám a rendkívüli helyzetre való tekintettel az irodák általában eltekintenek attól, hogy érvényesítsék kötbérigényüket. Erdei Bálint hangsúlyozta: a kínai beutaztatás szempontjából az erős holdújévi időszakot leszámítva a január–március jellemzően a legalacsonyabb vendégforgalommal járó időszak, de ha néhány héten belül nem sikerül megfékezni a koronavírust, áprilistól jelentősebb bevételkiesésre számíthatnak az utazásszervezők.
A MUISZ alelnöke szerint a hazai utazási irodák közül egyelőre csak néhány, kifejezetten kínai turisták beutaztatására szakosodott irodának okoz fejfájást a kialakult helyzet. Több esetben például cseh irodák szervezésében érkeznek a régiónkba a turistacsoportok, és a körutak során jellemzően csak egy-két éjszakát töltenek Magyarországon, s utaznak tovább más országokba. Ennek ellenére a Budapesten megrendelt szállások és programok így is hiányoznak a külföldi szervezőirodák magyarországi partnereinek. Erdei Bálint felhívta a figyelmet, hogy a jövőben azonban jelentősen növekedhet a kínai turisták száma Magyarországon, mivel több közvetlen járat köti össze Budapestet és a kínai nagyvárosokat. A koronavírus miatt a hét végén a Hainan Airlines viszont közölte, hogy március végéig felfüggeszti a Csungking–Budapest járatot, néhány nappal korábban pedig a Shanghai Airlines jelezte, hogy ugyancsak március végéig a Sanghajból Hszian és Csengtu érintésével közlekedő gépek sem érkeznek Budapestre. Kína elszigetelődése egyre nagyobb: a KLM, a Lufthansa, az Air Canada, az Austrian Air, a Finnair és az amerikai United légitársaság is szünetelteti minden kínai járatát. Hasonló lépésre szánta el magát az American Airlines is, miután a légitársaság pilótái beperelték a céget, amiért vonakodott meghozni ezt a döntést. A British Airwaysnél egyedül a hongkongi járatok üzemelnek.
A kínai vendégek hiánya nemcsak Európában és az Egyesült Államokban okoz gondot, hanem a Távol-Keleten is: a korábban inkább küldőpiacként számon tartott Japánban például tavaly 19 millió kiutazást regisztráltak, és 31 millióan érkeztek az országba, közülük 23 millióan Kelet-Ázsiából. De hasonlóan megérzi majd a kínai utasok kényszerű hiányát a Fülöp-szigetektől Malajzián és Vietnámon át Thaiföldig a térség több más országa is. Szakértők szerint ennek következtében számos probléma léphet fel az érintett országok idegenforgalmában. Ezt a turisták – a kockázatok vállalása mellett – rövid távon kihasználhatják, mivel a szállás- és szolgáltatásárak vélhetően látványosan bezuhannak majd. Igaz, nem sok jóval kecsegtet, hogy a hét végén az első Kínán kívüli koronavírusos beteg is meghalt – igaz, egy Vuhanból érkezett kínai volt az áldozat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.