Cégvilág

Már érződik a kínai korlátozás

A kínai csoportok kiesése egyelőre csak néhány kínai turistákra specializált utazási irodának okoz fejfájást, noha a koronavírus miatt több közvetlen légi járatot március végéig felfüggesztettek. Kelet-Ázsiában ugyanakkor drasztikus veszteséget okoz a járvány, bezuhanhat az egzotikus utazások ára.

A csoportos utak mellett az egyéni jelentkezésekben is érződik, hogy a koronavírus miatt korlátozzák a kínai turisták utazását – nyilatkozta a Világgazdaságnak Erdei Bálint, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) alelnöke, a többi közt buszos városnézéseket szervező Cityrama utazási iroda ügyvezetője. A szakember szerint a programok lemondása számos esetben határidőn túl történik, ám a rendkívüli helyzetre való tekintettel az irodák általában eltekintenek attól, hogy érvényesítsék kötbérigényüket. Erdei Bálint hangsúlyozta: a kínai beutaztatás szempontjából az erős holdújévi időszakot leszámítva a január–március jellemzően a legalacsonyabb vendégforgalommal járó időszak, de ha néhány héten belül nem sikerül megfékezni a koronavírust, áprilistól jelentősebb bevételkiesésre számíthatnak az utazásszervezők.

A MUISZ alelnöke szerint a hazai utazási irodák közül egyelőre csak néhány, kifejezetten kínai turisták beutaztatására szakosodott irodának okoz fejfájást a kialakult helyzet. Több esetben például cseh irodák szervezésében érkeznek a régiónkba a turistacsoportok, és a körutak során jellemzően csak egy-két éjszakát töltenek Magyarországon, s utaznak tovább más országokba. Ennek ellenére a Budapesten megrendelt szállások és programok így is hiányoznak a külföldi szervezőirodák magyarországi partnereinek. Erdei Bálint felhívta a figyelmet, hogy a jövőben azonban jelentősen növekedhet a kínai turisták száma Magyarországon, mivel több közvetlen járat köti össze Budapestet és a kínai nagyvárosokat. A koronavírus miatt a hét végén a Hainan Airlines viszont közölte, hogy március végéig felfüggeszti a Csungking–Budapest járatot, néhány nappal korábban pedig a Shanghai Airlines jelezte, hogy ugyancsak március végéig a Sanghajból Hszian és Csengtu érintésével közlekedő gépek sem érkeznek Budapestre. Kína elszigetelődése egyre nagyobb: a KLM, a Lufthansa, az Air Canada, az Austrian Air, a Finnair és az amerikai United légitársaság is szünetelteti minden kínai járatát. Hasonló lépésre szánta el magát az American Airlines is, miután a légitársaság pilótái beperelték a céget, amiért vonakodott meghozni ezt a döntést. A British Airwaysnél egyedül a hongkongi járatok üzemelnek.

A kínai vendégek hiánya nemcsak Európában és az Egyesült Államokban okoz gondot, hanem a Távol-Keleten is: a korábban inkább küldőpiacként számon tartott Japánban például tavaly 19 millió kiutazást regisztráltak, és 31 millióan érkeztek az országba, közülük 23 millióan Kelet-Ázsiából. De hasonlóan megérzi majd a kínai utasok kényszerű hiányát a Fülöp-szigetektől Malajzián és Vietnámon át Thaiföldig a térség több más országa is. Szakértők szerint ennek következtében számos probléma léphet fel az érintett országok idegenforgalmában. Ezt a turisták – a kockázatok vállalása mellett – rövid távon kihasználhatják, mivel a szállás- és szolgáltatásárak vélhetően látványosan bezuhannak majd. Igaz, nem sok jóval kecsegtet, hogy a hét végén az első Kínán kívüli koronavírusos beteg is meghalt – igaz, egy Vuhanból érkezett kínai volt az áldozat.

Ezek is érdekelhetik