VG | Kiírta az 5-ös metró első ütemének tervezésére szóló nyílt uniós közbeszerzési tendert a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). A pályázat egy olyan nagyszabású program kezdete, amely a HÉV-közlekedés teljes megújításával és bővítésével a következő évtized legjelentősebb beruházása. Megvalósulása a Budapesten és az agglomerációban lakók közlekedését is segíti – mutatott rá Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára a BFK közleménye szerint. A mai elővárosi vasutak utasszáma akár meg is duplázható, ha a kötött pályás közlekedés az autóval versenyképes alternatívát kínál, ennek pedig fontos lépése a HÉV-ek fejlesztése. A tervek megvalósulása esetén akár heti egymillió utas átszállásmentes, gyors közlekedése is elképzelhető – érzékeltette a program jelentőségét Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója. Fürjes Balázs kiemelte, hogy a csepeli és a ráckevei HÉV-vonalak összekötése a belvárossal a budapesti dugók csökkenését, így a levegőminőség javulását eredményezi.
A tervezés a ráckevei, vagyis a H6-os, és a csepeli H7-es HÉV teljes felújításáról, a megállók akadálymentesítéséről, az utastájékoztatás megújításáról, az állomások környezetének rendezéséről, P+R parkolók létesítéséről, a sebességkorlátozások megszüntetéséről és a sebesség emeléséről szól, Csepelen pedig vonalhosszabbításról az Erdősor útig. A H6-os és a H7-es pályáját a Kálvin téri metróállomásig akarják meghosszabbítani, összekapcsolva a vonalakat a belvárossal a Közvágóhíd állomástól a föld alatt, Boráros téri megállóval.
Vitézy Dávid az 5-ös metró beruházásának első üteme kapcsán a teljes program lényegének azt nevezte, hogy a H5-ös, H6-os és H7-es HÉV-ek belváros alatti összekötésével egy észak–déli, azaz Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasútrendszer jön létre. Ezen az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező elővárosi MÁV-vonatok is közlekedhetnek majd.
A vonal később egy összekötő alagúttal tehető teljessé, ennek a nyomvonaláról még nem döntöttek, de a megrendelendő munka részeként az alagútnak és a nyomvonalán javasolt megállóknak is szerepelniük kell a megvalósíthatósági tanulmányban.
Az 5-ös metró első szakaszának tervezési tenderét a főváros, az agglomerációs települések, a Budapesti Közlekedési Központ, a MÁV és a szakmai szervezetek egyeztetése nyomán írták ki, a főváros és a kormány 2018-ban született megállapodása értelmében. Hamarosan megjelenik az érintett HÉV-vonalakra szánt alacsony padlós, klimatizált, új vonatok beszerzésének közbeszerzési pályázata is. A beruházásokat a BKF és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciuma valósítja meg, a tervezést a BFK irányítja.
A gyorsvasútrendszerhez szükség lesz egy alagútra is
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.