Cégvilág

Tenderen keresik a nagy HÉV-projekt tervezőit

VG | Kiírta az 5-ös metró első ütemének tervezésére szóló nyílt uniós közbeszerzési tendert a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). A pályázat egy olyan nagyszabású program kezdete, amely a HÉV-közlekedés teljes megújításával és bővítésével a következő évtized legjelentősebb beruházása. Megvalósulása a Budapesten és az agglomerációban lakók közlekedését is segíti – mutatott rá Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára a BFK közleménye szerint. A mai elővárosi vasutak utasszáma akár meg is duplázható, ha a kötött pályás közlekedés az autóval versenyképes alternatívát kínál, ennek pedig fontos lépése a HÉV-ek fejlesztése. A tervek megvalósulása esetén akár heti egymillió utas átszállásmentes, gyors közlekedése is elképzelhető – érzékeltette a program jelentőségét Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója. Fürjes Balázs kiemelte, hogy a csepeli és a ráckevei HÉV-vonalak összekötése a belvárossal a budapesti dugók csökkenését, így a levegőminőség javulását eredményezi.

A tervezés a ráckevei, vagyis a H6-os, és a csepeli H7-es HÉV teljes felújításáról, a megállók akadálymentesítéséről, az utastájékoztatás megújításáról, az állomások környezetének rendezéséről, P+R parkolók létesítéséről, a sebességkorlátozások megszüntetéséről és a sebesség emeléséről szól, Csepelen pedig vonalhosszabbításról az Erdősor útig. A H6-os és a H7-es pályáját a Kálvin téri metróállomásig akarják meghosszabbítani, összekapcsolva a vonalakat a belvárossal a Közvágóhíd állomástól a föld alatt, Boráros téri megállóval.

Vitézy Dávid az 5-ös metró beruházásának első üteme kapcsán a teljes program lényegének azt nevezte, hogy a H5-ös, H6-os és H7-es HÉV-ek belváros alatti összekötésével egy észak–déli, azaz Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasútrendszer jön létre. Ezen az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező elővárosi MÁV-vonatok is közlekedhetnek majd.

A vonal később egy összekötő alagúttal tehető teljessé, ennek a nyomvonaláról még nem döntöttek, de a megrendelendő munka részeként az alagútnak és a nyomvonalán javasolt megállóknak is szerepelniük kell a megvalósíthatósági tanulmányban.

Az 5-ös metró első szakaszának tervezési tenderét a főváros, az agglomerációs települések, a Budapesti Közlekedési Központ, a MÁV és a szakmai szervezetek egyeztetése nyomán írták ki, a főváros és a kormány 2018-ban született megállapodása értelmében. Hamarosan megjelenik az érintett HÉV-vonalakra szánt alacsony padlós, klimatizált, új vonatok beszerzésének közbeszerzési pályázata is. A beruházásokat a BKF és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciuma valósítja meg, a tervezést a BFK irányítja.

A gyorsvasútrendszerhez szükség lesz egy alagútra is

BFK 5-ös metró Fürjes Balázs Vitézy Dávid
Ezek is érdekelhetik